Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
  Omtalar
  Notisar
  Baksida
  Sport
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

INDIVIDUELT. Danserne i «Play Rewind» har alle deltatt i koreografien og fått frihet til å bruke personlige uttrykk i forestillingen. FOTO: MARTE VIKE ARNESEN

En dans til hverdagen


 

IMPROVISERER. Vanligvis setter Bjørn Torske fart i folket på byens dansegulv. Nå skal han improvisere frem musikk under Immaturus nye danseoppsetning. FOTO: MARTE VIKE ARNESEN
PLAY REWIND
Danseforestillingen «Play Rewind» spilles i Storelosjen på Kvarteret 21.10 - 24.10 kl. 19.00.

Idé, koreografi og regi: Thorleif L. Bamle

Musikk: Bjørn Torske

STUDVEST FØLGER TEMAET:
TEATER
– Dette takler jeg ikke, jeg trenger en pause! roper en av danserne og løper ut av lokalet. Den første danseoppsetningen til Immaturus er nervepirrende og utfordrende for de involverte.

Tekst: INGRID HANDELAND

– Da tar vi scenen «Mora di», roper regissøren, og de fem danserne sprer seg utover i danseauditoriet. Bjørn Torske begynner å spille aggressiv elektronika og de fem danserne beveger seg med hissige armbevegelser.

Vi befinner oss på Verftet i danseauditoriet, på en av de siste øvingene for folkene bak dansestykket «Play Rewind». Regissør Thorleif L. Bamle står inntil veggen og kommenterer dansernes bevegelser, mens Bjørn Torske sitter i et hjørne og konsentrerer seg om å skape et musikalsk bilde til kroppsspråkene.

BEVEGELSER SOM SPRÅK

– Vi har alle laget danseforestillingen sammen, sier Bamle.

Han er nemlig ikke den eneste koreografen til stykket: alle danserne har fått frihet til å bruke sine personlige uttrykk i de forskjellige scenene.

– Dette er ikke ballett, men moderne dans som gir stor frihet til individuelle opplevelser for publikum. Stikkordene jeg satte for forestillingen er «nysgjerrighet» og «frykt». Den største utfordringen vår har vært å få denne betydningen inn i dansen, sier han.

I løpet av halvannen måned har fem dansere, en regissør uten tidligere erfaring fra dansestykker, og en musiker som vanligvis spiller plater på byen, snekret sammen «Play Rewind». Bjørn Torske og Thorleif L. Bamle har jobbet sammen tidligere på teateroppsetningene av «Prosessen» og «Gjøkeredet», men synes det er spennende å lage en danseforestilling.

IMPROVISERT ELEKTRONIKA

– Elektronisk musikk fungerer svært bra i dansesammenheng, sier Bjørn Torske mens han klikker frem forskjellige lydspor på dataskjermen.

– Dansen i stykket er selvfølgelig mye mer kompleks enn den jeg spiller musikk til på utesteder. Det gjelder å fremheve temperaturnivåene til scenene med musikken. Jeg har laget sampler til de forskjellige dansescenene, men under forestillingene skal jeg improvisere selve lydbildet.

– Dere må slappe mer av! oppfordrer regissøren, og danserne bryter opp scenen.

I en sirkel midt på gulvet blir de stående og telle takter i musikken til bevegelsene fra «mora di». De stryker seg over ansiktet, vifter med armene og river seg i håret mens de høyt teller fra en til åtte i iherdig konsentrasjon.

NERVER I PRESS

– Dette takler jeg ikke, jeg må ha en pause, roper en av danserne og stormer ut av lokalet. Stemningen er tydelig preget av tidspress og nervøsitet. Likevel er ikke alle like nervøse.

– Jeg er kanskje altfor lite stressa, jeg, smiler Mari Jore. Hun er en av de fem som ble plukket ut på audition i september, og har erfaring fra større stykker i barneteater.

– Det kommer til å bli tre sinnssyke dager fremover mot første forestilling, og utrolig mye jobb, men jeg er ikke stresset med tanke på premieren.

APERITIFF I HVERDAGEN

Mari synes også det har vært en spennende prosess. Hun forklarer at det mest utfordrende var å begynne å sette bevegelser til nøkkelordene «nysgjerrighet» og «frykt». Alle danserne har forskjellige kroppsspråk, og disse skulle settes sammen slik at det kunne skape et felles uttrykk overfor publikum.

– Rewind skal være en aperitiff i hverdagen, sier regissør Thorleif L. Bamle. Han er ikke redd for at publikum ikke skal forstå budskapene i forestillingen.

– Det viktigste er likevel at hver og en i publikummet også får sine egne personlige assosiasjoner til stykket. Dette er det fantastiske med en danseforestilling; at opplevelsene ikke blir bundet av ord og gir en større frihet til egne tolkninger enn et teaterstykke.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE KULTURSAKER
SISTE NYHENDE