55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

«America. Visions of Love»

BIT Teatergarasjen, torsdag 1. oktober. Regi: Alan Lucien Øyen.

Tekst: HILDE SOFIE PETTERSEN

Fragmenter av helhet. Det begynner med Bon Ivers «re:Stacks» strømmende utover publikum mens stykket introduseres i filmformat over et provisorisk lerret satt sammen av flere L-formede moduler av tre. Koreograf og regissør Alan Øyen med crew har vært i Amerika og samlet inntrykk, og den bearbeidede versjon av disse inntrykkene utgjør «America. Visions of love».

Stykket er typisk for Øyen med sitt fokus på tekst samtidig som det visuelle detaljfokuset hans også spores, om enn i noe mindre grad enn i hans tidligere forestillinger hvor det på en måte har vært altomsluttende, som en ramme. Denne gangen er det et mer oppstykket scenebilde, uten at dette skal sies å være noe negativt i seg selv. Kaoset har sin funksjon som historieforteller. De nevnte modulene flyttes nokså hyppig om på forestillingen igjennom og utgjøre hele sceneriet. Selve flyttingen blir en del av handlingen, og bidrar til en understreking av hvordan forestillingen gjennomgående forholder seg til seg selv og viser sin egen tilblivelse. Etterhvert som modulene endrer formasjon skapes de rom handlingen foregår i. Gjennom modulflyttingen får man rede på hva dialogen går ut på, hvem det er som snakker sammen.

Det som i første akt kan synes vanskelig å henge med i, mye på grunn av litt vel lange verbale tirader levert på munnrapp engelsk, nøstes i andre akt opp og viser seg å springe ut av intervju og filmopptak fra oppdagelsesferden i statene. Noen handslingssynopsis er det kanskje vel dristig å prøve seg på etter nesten tre timer forestilling i stadig endring, men det er altså hverdagens Amerika Øyen har vært på oppdagelsesferd i. Det er «de spesielle eller de helt vanlige» menneskene man har ønsket å komme i kontakt med. Dermed innehar stykket en god dose barndomshistorier, livsløgner og skjebner. Skjebner som ikke inngår i den tradisjonelle «drømmen om Amerika».

Skuespillerne gjør tidvis fenomenale innsatser, og særlig må Leander Øyens innsats, levert på glitrende røde stiletthæler, beæres. Allerede som åtteåring møtte vi ham gjennom Alan Øyens debut «excerpts of citation without context », da riktig nok i filmformat. I en alder av tretten har Øyen jr, Alan Øyens nevø, utviklet en særdeles troverdig scenefremtoning. Det synes som om han allerede makter å bære den distansen til egen eksistens som på sett og vis må til før man kan synes troverdig som andre, noe som er de færreste tenåringer forunt.

De øvrige rollene innhas av Kate Pendry, Andrew Wale, Suzie Davies, Krysten Cummings og Åsmund Færavåg. Sistnevnte for en stor del kun i underbuksa, som en slags guddommelig småkomisk ur-mann i rollen som «naked cowboy». Han er den som fysisk skyver på modulene og dermed også på handlingen. Og langtfra det eneste innslaget av komikk. Når stykket ikke hele veien klarer å være på topp skyldes det ikke skuespillerprestasjonene, men mer kanskje forsøket på å fortelle veldig mye og nøste vel mange tråder samtidig. Det hele blir en følelsesmessig utmattende affære, og kanskje var det derfor det ble flere ledige stoler i salen underveis.

De som forlot burde nok allikevel ha holdt ut tiden det tok. Kanskje var det vel visjonsrikt å skulle fortelle så mye, samtidig som det var et spenningsmoment i trådnøstingen som drev stykket fremover og lot publikum sitte igjen med egne tråder å nøste videre på i samtaler over vinglass. Eller i forsøk på å skrive anmeldelser, for den saks skyld.