55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

50 Cent & G-Unit

Norges Handelshøyskole, torsdag 11. mars, UKEN.

Tekst: MAGNUS GRØNN REITEN

Da USA kom til NHH. Å komme inn i Aulaen denne kvelden er litt som å entre venterommet til en audition for et sirkus, den politisk korrekte typen uten dyr. Her er vestkantgutter som for anledningen har byttet ut slim fit Polo med trippel XL Ecko, folk som prøver å være hallik i bestemors pelskåpe, oppstæsjede jenter som på grunn av stiletthælene må begrense dansingen til en slags rytmisk svaiing, drittunger importert direkte fra Steez med foreldreverge, bolere og hasjhoder fra perifere bydeler et cetera, et cetera. En broket forsamling, for å si det mildt, men stort sett er de forent av det faktum at de så godt som alle er drita fulle.

Før konserten står DJ-en og spiller mer eller mindre intetsigende beats over anlegget, og stemningen i lokalet er smått elektrisk; det ligger liksom i luften at dette blir en av de største festene i UKENs historie. «Han har vært i byen i 3 dager!», «Skal du på afterparty?», «Jeg hørte han har med over 40 stykker i crewet sitt», blablabla. Praten og smådansingen blir avbrutt da et tordenskrall ljomer i salen og det på et lerret på scenen vises en storslagen CGI-video med noe destruksjon og dommedagsgreier, med en viss Curtis James Jackson III i silhuett bak. Publikum går bananas idet han viser seg, foran – dette er ikke kødd – en gigantisk scenebakgrunn med bilde av seg selv i bar overkropp med masse tøffe flammer rundt. Dritharry og hysterisk morsomt, men først og fremst en understreking av at denne mannen overhodet ikke er et menneske, men en tegneseriefigur, larger than life.

Når hip-hop-konserter fungerer, er det få andre konsertopplevelser som kan måle seg. Hip-hop i sceneformat er musikk, fest, toveiskommunikasjon, likeverdighet og opphøydhet, inne-versus-ute-mentalitet, kodespråk og fellesskap i en kombinasjon som ingen andre sjangre kan nærme seg. Når det fungerer. Denne kvelden fungerer det stort sett hele veien igjennom. 50 Cent er ingen stor rapper, verken teknisk eller lyrisk, og han har ikke verdens beste beats; låtkatalogen hans er kvalitetsmessig ikke tettpakket med høydepunkter, for å si det diplomatisk. Men man får ikke en nettoformue på noen milliarder kroner hvis man ikke er flink til noe.

50 Cent er underholder til fingerspissene, denne konserten er det mest imponerende jeg har sett hva angår profesjonalitet, timing, effektivitet og glatthet. Fiddy, Lloyd Banks, Tony Yayo, DJ-en og bandet overlater absolutt ingenting til tilfeldighetene, dette er et maskineri uten et eneste feilskjær. Alt er timet og tilrettelagt ned til minste detalj, t-skjortene er alltid fargekoordinerte, bandet responderer på nesten usynlige knips og overgangene mellom låtene er så utstudert spontane at – nei, forresten, det halve kunne ikke vært nok, det er jo hele poenget. Og lyden. Når du drar med deg et apparat som dette og krever at lokalet skal ribbes for omtrent alt preeksisterende utstyr fordi du skal ha inn greiene fra traileren din, bør resultatet bli bra. Gjett, da. Lydbildet er så krystallklart at man til og med omtrent kan høre rimene til hovedpersonen, noe som er utrolig tatt i betraktning at mannen har diksjonen til en rotfyllingpasient. Ja, og bassfrekvensene er det råeste jeg har vært borti, og jeg har sett Sunn O))) live tre ganger, liksom.

I Norge er hip-hop noe som skjer på Ungdommens Kulturmønstring, russetreff eller VG-showet på Rådhusplassen. I Norge kan hip-hop være vulgært (Jaa9 & OnklP), koselig (Karpe Diem), pinlig (Erik & Kriss) eller til og med bra (Pen Jakke, RIP). I Norge er hip-hop gjengmentalitet, vandalisme, politikk, sosial markering, vorspiel. Men hip-hop i Norge er aldri, aldri det som vi fikk et snev av denne kvelden: Storindustri, milliardbeløp, fagekspertise, agenter, kleskolleksjoner, vodkakolleksjoner, enkeltindividet som merkevare, USA. Denne konserten var en maktdemonstrasjon, noe som vanligvis bare er et forslitt ord som brukes synonymt med «bra». Ikke i dette tilfellet. Aulaen fikk en oppvisning i vilje til makt, might is right, den amerikanske drømmen, alt det der. Aldri før har en større, råere og mer rendyrket kapitalist vært på NHH.

Helt feilfri er kvelden derimot ikke, den skjemmes noe av visse elementer som riktignok er obligatoriske på hip-hop-konserter. Som å kutte sanger et kort stykke uti, ved hjelp av et pistolskudd over anlegget, som ble gjort med blant annet rivalen The Games «Hate It Or Love It», en av de beste poplåtene de siste ti årene. Hvis man ikke har tenkt å spille hele låten fordi man er sur på ekskompisen sin, kan man like godt droppe hele greien. Et annet element er den garanterte solodelen til han kameraten som ikke er like flink som en selv, men som man har dratt med til en viss grad av suksess. Behovet mitt for å høre solomaterialet til Lloyd Banks er ganske lite; heldigvis begrenset han seg til et lite knippe snutter.

Et større ankepunkt er at konserten ble for lang. Etter å ha dratt på med hit etter hit og forvandlet Aulaen til en sauna, kjørte 50 i gang «In Da Club», som truet med å revne hele lokalet. Da hadde han holdt på i nesten halvannen time og burde ha gitt seg der. I stedet kom han på igjen for et altfor langt ekstranummer, hvor han mistet deler av grepet på publikum, som begynte å spre seg noe mer utover, gå på do, tenke på hvordan de skulle få hilse på idolet sitt på etterfesten og så videre.

Men altså, dette er jo totalt sett noe av det drøyeste jeg har sett på en scene. For all del.