55 54 51 48
55 54 52 21

Robyn

«Body Talk pt. 2»
(EMI)

Karakter: A

Pop par excellence. Etter M.I.A-konserten på Øya i sommer skulle det mye til for å overgå den selvtilliten og den hoftevrikkingen som hun fremviste på Enga-scenen. Men så kom fredagen og Robyn. Iført ikke mindre enn fire lærbelter og den trangeste shortsen jeg har sett i sommer, ålte hun seg over høytalerne mens hun spiste en banan. Ja, hun spiste en banan på scenen. Høres kanskje ikke ut som oppskriften på suksess, men det ble det. Selv om hun sang «Don't fall recklessly, headlessly in love with me», kunne ingen la være. Jenter som gutter faller hodestups for Robyn fordi hun griper bredt. Robyn vil ha alt, alle vil ha Robyn.

Etter utgivelsen av «Body Talk pt. 1» tidligere i år, er ikke forventingene rent lave til «Body Talk pt. 2». Robyn har planlagt å utgi ikke mindre enn tre plater dette året, som betyr at vi kan vente oss «Body Talk pt. 3» i løpet av kort tid. Hvordan får hun det til? Som på den første platen i år, serveres det også på «Body Talk pt. 2» den ene pop-perlen etter den andre. Robyn gjør som Robyn kan, skrive melankolske poplåter for dansegulvet – for det som ved første gjennomlytting høres ut som en simpel electrolåt, viser seg å være dype låter med flere lag av gode tekster med en bred appell.

Når Robyn beveger seg i hip hop-landskap på låten «U should know better» har hun like godt tatt med seg Snoop Dogg – et genialt trekk som skaffer henne kredibilitet i nye kretser. Det understreker også hvordan hun alltid synes å velge sine samarbeidspartnere med omhu (Kleerup, Röyksopp etc.).

Selv om jeg nødig vil gi noen av sporene mindre oppmerksomhet, er høydepunktet på platen uten tvil «Hang with me», som vi ble kjent med i akustisk versjon på «Body Talk pt. 1». I tillegg til å være den ultimate hit som du kunne danset til helt til neste sommer, kommer også Robyns sterke vokalkvaliteter til sin rett her. Hvis Robyn følger opp trenden fra forrige album får du imidlertid kanskje ikke tid til å danse til denne så lenge. En kan nemlig spekulere i om vi kan vente oss den akustiske «Indestructible» på dette albumet som singel i en mer dansbar innpakning på «Body Talk pt. 3». Nok et smart trekk fra popperfeksjonisten.