Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
  Omtalar
  Notisar
  Baksida
  Sport
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

Tilfellet Thorleif


 

SAMFUNNSSYKDOM. – Vi har så mye fritid, og likevel engasjerer vi oss så lite. Det er kvalmt, mener Thorleif Linhave Bamle. FOTO: MARTE VIKE ARNESEN
CV
Thorleif Linhave Bamle

Psykologi, sosiologi, litteraturvitenskap og teatervitenskap ved Universitetet i Bergen.

Regi av Immaturus%u2019 oppsetning av Gjøkeredet i 2002 og Prosessen i 2004.

Regisassistent ved Nasjonalteateret, Den Nasjonale Scene og for Jo Strømgren.

Instruktør, Sarah Kane-stykket Blasted, som har premiere på Lillescenen 3. desember.

STUDVEST FØLGER TEMAET:
TEATER
Diagnose: emosjonell, teateravhengig og litt gal.

Tekst: EIRIN EIKEFJORD

Hvem: Thorleif Linhave Bamle

Hva: Instruktør for Sarah Kane–stykket «Blasted» som har premiere på Den Nasjonale Scene 3. desember.

Jeg er litt gal. Å være teaterinstruktør er mye å være alene. Med sitt eget gale hode.

Thorleif Linhave Bamle ler avvæpnende, fester et melankolsk, brunt blikk på den majestetiske Nasjonale Scene og tar en gylden Hansaslurk. Det ser ikke ut til å prege ham nevneverdig at hans gale hode er fullt av sex, vold og kannibalisme. For det er det som er hovedingrediensene i Sarah Kane-stykket «Blasted» som han skal sette opp på Lille Scene 3. desember.

VAKKERT SVINERI

«Blasted» inneholder svært sterke scener. Voldtekt. Psykiske overgrep. Krig. Spising av spedbarn.

– Det er lett å bli nummen av det. Det er rått, direkte og ærlig. Det er så sinnssykt ærlig.

Stykket trekker paralleller mellom vold i krig og den vestlige verdens voldelige virkelighet. Etter urpremieren i London i 1995 ble det kritikerslaktet og omtalt som utspekulert svineri. Sjangeren kalles ofte New Brutalism eller In-Yer-Face-teater.

– Jeg tror noen kan komme til å ha problemer med å se stykket. Men det er viktig å presisere at det er mye vakkert der også. Sarah Kane er dritflink til å tørre å skrive om virkeligheten slik den er. Det provoserer jævlig. Fordi det gjør vondt å få vite at det er sånn livet er. Jeg tiltrekkes generelt av stykker som har noe burlesk over seg.

FØLEREN

Thorleif kom i kontakt med teateret gjennom Steinerskolen. Da han kom til Bergen for å studere ble han med i Immaturus. Under intervjuet driver han litt reklame for begge deler, og ler høyt av sine dårlig skjulte forsøk på snikpåvirkning.

Jeg liker ikke å kalle meg dramatisk eller teatralsk. Jeg liker å si at jeg er emosjonell.

Til tross for lang fartstid i diverse teatermiljøer, er ikke Thorleif så preget av mimikk og fakter og flagrende gevanter som man kunne forvente. Men han har mye følelser.

– Jeg liker ikke å kalle meg dramatisk eller teatralsk. Jeg liker å si at jeg er emosjonell. Jeg er et følelsesmenneske. Jeg tenker ikke alltid like rasjonelt, og har en tendens til å la følelser ta overhånd.

– Jeg og broren min er helt ulike. Det er ganske vittig. Han er utrolig rasjonell og rolig og behersket. Alt det jeg ikke er.

Thorleif innrømmer at han ikke er så enkel å ha med å gjøre.

– Jeg har til tider hatt et ekstremt begjær for livet som gjør at jeg sikkert har såret noen på veien. Dessuten er jeg er veldig enten-eller. Enten er jeg veldig med eller så bryr jeg meg ikke i det hele tatt.

SOSIAL MARTYR

Thorleif har mye å klemme tiden sin mellom som teaterinstruktør. Hele uken går med til øving og manuslesing. Helgen har vært tilbragt i møter med Andreas Segrov, som skal lage musikken til stykket, og med dem som skal produsere musikkvideoen. Og så hadde aktørene fårikål-middag med øl og akevitt. Mye akevitt visstnok. Thorleif ser litt kvalm ut ved tanken.

– Teater er ingen åtte til fire -jobb. Det er utrolig mange ting man som instruktør skal ha et overordnet ansvar for. Lys, lyd, kostymer, skuespillere. Passe på at ingen kommer inn på scenen med ballerinaskjørt. Med mindre man vil det da.

Thorleif ler. Det er tydelig at ballerinaskjørt ikke passer inn i hans burleske scenebilder.

– Å være instruktør er ekstremt personlig fordi karakterene springer ut fra en selv. Det går ikke an å legge det fra seg. Det ligger hele tiden og graver i bakhodet.

Man må ofre mye for teaterlivet.

–Jeg går veldig opp i det jeg holder på med. Det koster en del. Sosialt liv blir det minimalt av. Det merkes, for jeg er et veldig sosialt vesen.

PERSONLIG PREG

– Jeg er ikke noen verdensredder eller guds gave til kunsten. Det handler om å fortelle en historie og å få lov til å sette sitt personlige preg på den. Det gjelder å finne en balansegang. Det må verken bli for tandert eller for sterkt.

Thorleif har vært med å starte Bergen Prosjektteater. Ønsket er å samle aktører fra ulike kulturmiljøer i Bergen for å sette opp provoserende, aktuelt og godt teater for et bredt publikum.

– Man leser manus til det dukker opp ett eller annet som gjør at det setter seg under huden. Så blir man liggende å tenke på det. Det er viktig å identifisere de mentale løpene til karakterene. Det er først nå jeg står alene med et stykke. Jeg er redd. Kjemperedd. Men det skal man være.

KREVENDE FORBILDER

Thorleif forteller at han mistet sin mor i vår.

– Mamma var et kjempeforbilde. Hun var et menneske som turte å stille krav til andre. Det er noe vi er altfor redde for; å tørre å stille krav og bli stilt krav til. Vi er så redde for å slå oss mentalt.

Det er mange mennesker Thorleif beundrer.

– Jeg tror det er sjelden man finner ett menneske som inneholder alle de tingene man beundrer. Da kan man heller se egenskaper. Jeg er for eksempel veldig glad i Arthur Arntzen. Han har en fin måte å se litt skjevt på livet. Og så er jeg ekstremt begeistret for Tor Erling Staff. Jeg er uenig i det meste han sier, men jeg har stor respekt for ham. Han sier alt annet enn det de fleste tror de skal mene.

Thorleif trekker særlig frem en av sine beste venner, Kristian Mjåland, som en han ser veldig opp til. De regisserte Immaturusoppsetningen av Prosessen sammen i 2004.

– Folk trodde jo vi var kjærester på et tidspunkt. Vi satt og holdt så mye på hverandre.

FOKUS

Etter at Thorleif er ferdig med Blasted skal han være regiassistent ved produksjonen av Lillelord på småscenen.

– Etter det vet jeg ikke. Da må jeg stoppe opp og evaluere litt. Det er mange som er ekstremt produktive og som kan fokusere på mange ting samtidig. Det klarer ikke jeg.

Selv om han sliter med simultankapasiteten, har Thorleif all grunn til å være fornøyd med sin merittliste.

– Okei, jeg skal være så kvalm at jeg sier at det ikke er så halvgæernt å ha en profesjonell debut på institusjonsteater når man er 26 år. Selv om jeg håper at det ikke blir sånn som med Orson Welles. Han laget Citizen Kane da han var 26, og det var hans desiderte høydepunkt. Jeg får håpe at det kommer noe mer etterpå.

AVHENGIGHET

Mye kan tyde på at det kommer noe mer. Det mangler iallfall ikke engasjement. Thorleif har mange historier han har lyst til å sette sitt preg på.

– Det er så mye uoppdaget. Det er kanskje det som driver meg. Plutselig dukker det opp en ny historie eller et nytt manus så man bare... Wow!

Teaterinstruktøren med det gale hodet gløder.

– Hvis jeg kunne velge helt uavhengig av økonomi måtte det bli «Woyzeck» av Georg Buchner. Hvis jeg skal få ro i sjelen må jeg sette det opp en dag. Hele greia skulle vært spilt i bygningsstillaser og vært pakket inn i Pink Floyd-musikk. Syre-Woyzeck.

Thorleif ler hjertelig av seg selv.

– Noen ganger forstår man ikke hva man holder på med. Det er en berg-og-dalbane hele tiden. Men jeg er blitt avhengig. Jeg har det så jævlig når jeg ikke holder på med teater, selv om det er en lidelse underveis. Og jeg har det så sinnssykt bra med den lidelsen.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE KULTURSAKER
SISTE NYHENDE