55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

«Dagbladet – beretningen om et avismord»

Forfatter: Ottar Jakobsen (Baskerville)

Tekst: GURO HOLM

Journalistisk sosialpornografi. Internettets inntog i vår skjøre verden har utvilsomt revidert journalistikkens betydning, og ikke minst; metode. En overfladisk vurdering av tekst som blir publisert på internett versus det papiravisene kunne presentere i avisenes gullalder tilsier at kvaliteten har sunket. Parallelt med kvalitetens knefall for effektiviteten, har også den jevne nordmanns krav om god journalistikk forsvunnet. Eller i alle fall gjemt seg godt. Journalistene har mistet grepet, Dagbladet har begått selvmord og verden i sin helhet er farlig nærme avgrunnen.

Små historier fra Jakobsens lange fartstid som journalist balanseres opp mot krasse uttalelser, og gjør boken både merkelig og koselig. Et møte med Alex Ferguson rett etter han hadde kjøpt Ole Gunnar Solskjær og et eksklusivt intervju med George Best er en av flere anektoder som fungerer som avbrekk fra Jakobsens oppgjør med sitt tidligere levebrød. Han tar i bruk variert skriftstørrelse og mange illustrasjoner, og forteller en begivenhetsrik historie om et langt liv i journalistikken på godt og vondt. Boken er velskrevet og humoristisk, men det kan virke noe uklart hva som er forfatterens agenda med boken. Skal den leses som et viktig debattinnlegg i en viktig debatt, eller som Ottar Jakobsens personlige vendetta?

Jakobsen går i boken spesielt hardt ut mot Jens P. Heyerdahl, tidligere Orklasjef, nå hovedaksjonær og styreleder i avisen. Karakteristikken av Heyerdahl er ikke nådig, og han fremstilles som opprivende inkompetent og usympatisk. Rå karakteristikker av tidligere medarbeidere og ledere gjør at jeg mistenker Ottar Jakobsen for å være både bitter og hevngjerrig. Selv om dette nok ikke er hans intensjon, er hevnmotivet så nært hans egen historie at boken nesten kan leses som et personlig hevntokt.

Boken er preget av Jakobsens sterke kjærlighet til Dagbladet som avis, men det hele forsvinner inn i trangen til å «ta igjen» for år med undertrykt frustrasjon. Jakobsen er en hardbarka nyhetsmann, og dette er grunntonen i boken. På tross av tidvis usaklighet og ensidig kritikk er boken meget interessant. Den fungerer som et innlegg i debatten om tabloidavisenes fremtid (og fortid), og hvilke grep som må tas for at papiravisene skal overleve internettgenerasjonens nyhetsjag.