55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

!!!

«Strange Weather, Isn't It?»
(Warp)

En vedvarende fest. Ni år har gått siden amerikanerne med det innovative bandnavnet !!! (for øvrig uttalt chk chk chk) slapp sitt selvtitulerte debutalbum og slik markerte sin inntreden blant andre dancepunk-band som The Rapture og de noe senere LCD Soundsystem. På sin fjerde plate baserer de seg på samme oppskrift som tidligere: raske, rytmiske spor, basert på en stramt sammensatt og fengende miks av disco, elektronika, funk og rock. Det suggererende åpningssporet «Am/Fm» er på mange måter en god indikator på de ni følgende sporene - groovy rytmikk og funk-bass som driver frem under lav, mørk vokal. Tempoet er gjennomgående jevnt, men aldri hektisk, og sporene glir nærmest over i hverandre og bidrar dermed ytterlige til illusjonen man tidlig får om å overvære et DJ-sett på en ganske kul, men ikke så veldig trendy klubb.

For der «Strange Weather, Isn't it?» synes å være et produkt av bandets lojalitet mot eget uttrykk, blir resultatet i blant litt vel ensformig, særlig da lydbildet ikke har blitt merkbart fornyet siden sist. Og mens dette uthalende, repetitive spiller en stor del av det umiskjennelige ved nevnte lydbilde og i blant kan ha en riktig fin, nærmest hypnotisk effekt, kan det også fort vippe over i det mer kjedelige. I «Wannagain wannagain» og «The most certain sure» fungerer dette optimalt. I den noe svakere «Hollow» gjør det imidlertid ikke det.

At !!! har stålkontroll på utformingen av sounden sin er imidlertid godt merkbart, og dermed er det kanskje heller ikke å trekke på skuldrene over den manglende progresjonen fra forrige bragder til «Strange Weather, Isn't It». I så måte kan vel også avslutningssporet «The Hammer" være som et slags imperativ å regne, tydeliggjort gjennom harde houserytmer som bygger under vokalens budskap, et gjentakende, messende «don't stop!». Så lenge det finnes publikum, er det da heller ingen grunn til å tro at !!! kommer til å stoppe med greia si med det første.