Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
  Omtalar
  Notisar
  Baksida
  Sport
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

Slanke toner og imponerende samspill


 

ITALIENSKE INTRIGER: Uberto (Olav Veierød) t.v. ser ikke på tjenerinnen Serpina (Kjerstin Løvdal) som noe koneobjekt. Vil hun klare å få han på andre tanker? FOTO: KIERAN KOLLE
STUDVEST FØLGER TEMAET:
TEATER
På rungende italiensk prøver Serpina å manipulere gifteklare Uberto til å velge henne som hustru. Og tjenestepiken vet virkelig hvilke strenger hun skal spille på!

Tekst: MADELEINE BRÅTHEN BJAALAND

Gjengen bak Norsk Tidligmusikkteater presenterer denne uken forestillingen «Love hath reason, reason none...». Selv om de begynte å øve så sent som forrige lørdag, ser alle likevel ut til å ta den intense oppkjøringen med fatning.

OPERA ER FOR ALLE!

Det er tredje gang på tre år ensemblet fra Griegakademiet setter opp barokkopera, og vi lar oss forføre i en aldri så liten sniktitt. Den første operaen «La serva Padrona» går på italiensk, og humøret svinger i takt med musikken.

– Det som kjennetegner en barokkopera er de slanke tonene, sier Kjerstin Løvdal, alias Serpina. For operastemmen er stor.

Orkesteret på originalinstrumenter, er noe av varemerket i norsk Tidligmusikkteater. Ingrid Eriksen er den musikalske lederen.

– Det er kjekt å spille i Kinasamlingen ettersom publikum sitter på gulvet og blir en del av hele forestillingen, demonstrerer hun. Selv spiller hun på en tidlig utgave av instrumentet cembalo.

– Et viktig poeng er at forestillingene er for alle, skyter den tydelig engasjerte regissøren inn.

DÅRLIGE KÅR

Forestillingens andre opera «Venus Prey», er valgt ut av regissør Aleksandra Fladaas og satt sammen med tekster av William Shakespeare. Musikken er av H. Purcell, og valgt ut av Eriksen.

– Griegakademiet huser mange unge og begavede norske musikere og studenter. Ved hjelp av oppsetninger som dette ønsker vi å skape kontakter til videre samarbeid med for eksempel Den Nationale Scene, forteller Fladaas.

Regissøren er utdannet ved teaterakademiet i Moskva, og besitter god erfaring innenfor dette feltet. Man må kunne gi henne mye av æren for oppblomstringen innen barokkoperaen i Bergen de siste årene.

– Det er ingen hemmelighet at det er dårlige kår for disse jobbene i Norge, noe som gjør at mange flykter til utlandet. Der er man midlertid begeistret over det høye nivået, avslutter Fladaas.

Forestillingen vises i alt fire ganger, lørdag 20. og søndag 21. i Vestlandske Kunstindustrimuseum, i Kinasamlingen.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE KULTURSAKER
SISTE NYHENDE