55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

Serj Tankian

«Imperfect Harmonies»
(Reprise/Serjical Strike)

Fullkommen forvirring. Serj Tankian er for de fleste best kjent som fabelaktig vokalist i System Of A Down, men siden SOAD for tiden har en liten pause (som startet i 2006), har Serj de siste årene gitt ut eget materiale. Første soloplate var «Elect The Dead» i 2007. Han fortsatte da i noenlunde samme spor som med SOAD - rocka musikk og politiske tekster. Litt merkeligere ble det da Tankian tidligere i år sammen med Auckland Philharmonia Orchestra laget «Elect the Dead Symphony», en orkesterversjon av førstealbumet. Og nå er altså «Imperfect Harmonies» her. Det han her har gjort er å knuse sammen SOAD, «Elect the Dead» og «Elect the Dead Symphony». Resultatet vi da ender opp med er det Tankian selv kaller elektro-orkestral-jazz-rock. Og det er bisarre saker!

Serj tar oss med på en musikalsk ferd der man aldri vet i hvilken retning neste låt vil gå. Det går fra klassisk SOAD-rock på «Disowned Inc.» til irriterende elektronikahiphop i «Beatus», videre til det opera-inspirerte på «Yes, It’s Genocide» (som synges på armensk), mens platen avsluttes med blues-aktige «Wings Of Summer». «Imperfect Harmonies» er altså en forvirrende opplevelse, men man kan vel egentlig ikke forventet noe annet fra litt rare herr Tankian. Tekstmessig er det fortsatt politikk- og samfunnskritikk som er mest fremtredende. Eksempelvis kan det nevnes at «Yes, It’s Genocide» har navngitt en kampanje som skal kjempe for å få Obama til å gjøre slutt på folkemordet i Darfur, samt anerkjenne folkemordet i Armenia i 1915.

Det finnes bra musikk på denne platen, men «Imperfect Harmonies» er faktisk det den lover: ufullkommen. Jeg kan nemlig ikke se for meg at noen virkelig kan nyte å høre denne platen fra første til siste sang - til det er spennet i musikken for vid. Selv har jeg sett meg ut noen låter som vil få mange avspillinger, mens andre vil bli ignorert. Jeg ser altså fortsatt med glede frem til den dagen Tankian og Daron Malakian finner igjen fornuften og begynner arbeidet med neste System Of A Down-plate.