55 54 51 48
55 54 52 21

I Was A King

«Old Friends»
(Hype City Recordings)

Tekst: THOMAS COOK

Gamle sanger om igjen. I Was A Kings forrige og første album, selvtitulerte «I Was A King», var velfortjent kritikerrost: Økonomiske (ikke bare var unødvendig staffasje kuttet bort; flesteparten av låtene tikket inn på rundt to minutter) fuzzpoplåter, småpsykedeliske utskeielser, skitne indieperler. Dessuten fikk de med seg Sufjan Stevens på laget. På «Old Friends» høres toppsjiktet av sporene ut som om de kunne vært med på debuten, mens fyllstoffet, som det finnes i meste laget av, høres ut som om det ikke var godt nok til å bli inkludert på førsteplaten.

Hva angår den gjennomsnittlige låtlengden, har bandet lagt seg på samme nivå som sist, og kun to spor overskrider tre minutters varighet. Deriblant «Learning To Fly», som i sin ulende hypnoseintro høres ut som noe fra Motorpsychos backkatalog («Let Them Eat Cake»-æraen, for eksempel), før den glir inn i ømhetstung indiepop med lett tilskitnede refrenger. Ellers er musikken fremdeles marinert såvel i nittitallsindie som sekstitallspop, tidvis døsig og tilbakelent, andre ganger nonchalant og påståelig.

Noen mennesker har evner helt utenom det vanlige, Kong Midas-aktige egenskaper hvor alt de tar i umiddelbart forvandles til funklende, skinnende gull. En stund har jeg mistenkt Emil Nikolaisen – som er involvert også på I Was A Kings andreplate – for å være en av disse, en bange anelse som heldigvis (slike messiasskikkelser får jo oss vanlige dødelige til å føle oss som, ja –vanlige dødelige) blir avkreftet ved bandets andre avkom, en fødsel med komplikasjoner; riktignok kort, men langt fra smertefritt.

Dette blir dessuten forsterket av omslaget, en hurragang i kunstnerisk mislykkethet: liksomnaive barneaktige tegninger av en sørlandsby og bølger og fugler. Denne visuelle ufullendtheten går dermed hånd i hånd med de manglende musikalske ambisjonene (når rapperen Immortal Technique tilfeldigvis avløser I Was A King på iTunes kjennes det som en byrde som løftes av mine for tiden ømme skuldre), eventuelt de manglende evnene til å finne opp kruttet på nytt, hvilket utvilsomt er en utfordrende oppgave. Det er imidlertid en forutsetning for fortsatt deltagelse i Det gode selskap.