Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
  Omtalar
  Notisar
  Baksida
  Sport
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

Ultravox


 
STUDVEST FØLGER TEMAET:
KONSERTOMTALER
Grieghallen, lørdag 1. mai, Bergenfest.

Karakter: D

Tekst: TORE FRIESTAD

Ultravox er et synthpopband som hadde sin storhetstid tidlig på 80-tallet. Det viser. Foran meg på scenen har jeg fire middelaldrede menn som ikke har turnert sammen siden 1985, og hvor enn jeg snur meg ser jeg publikummere som har nådd feil side av femti. Når bandet drar i gang «Passing Strangers» virker det som om vokalist Midge Ure forsøker å synge sangen slik han gjorde det i gamle dager. Dessverre holder ikke stemmens hans samme kvalitet lenger, noe han viser igjen og igjen gjennom hele konserten. Ure, kanskje mest kjent for å være medskribent med Geldof på «Do They Know It's Christmas?», viser likevel, når han treffer på tonene og gitaren sitter godt i hendene som under «Sleepwalk» og «Reap The Wild Wind», at Ultravox besitter solide musikalske ferdigheter og kunne vært mye større enn de er om de ikke hadde lagt keyboardene på hylla i ’88. Noen småforandringer har det vært for bandet de siste tretti årene, først og fremst illustrert av at to skinnende hvite Macbook-er har blitt integrert i spilloppsettet til tangentist Chris Cross og trommis Warren Cann.

Men musikalsk er det mye det samme. Ultravox spiller pompøs synthpop slik dagens ungdom best kjenner den fra en av Ultravox’ rivaler på 80-tallet, Pet Shop Boys. Det kan være veldig fengende, men under lørdagens konsert glir det litt for ofte over i kategoriene repeterende og kjedelig. For eksempel får en nesten syv minutter lang instrumentallåt med svært liten grad av variasjon sjelden publikum til å hoppe og danse. Og det gjør de, bortsett fra noen veldig få blodfans, heller ikke.

Men om publikum beveger seg lite, kan grunnen være at de henter inspirasjon fra bandet. Bortsett fra sine små gåturer mellom mikrofonen og sitt keyboard, ser Midge Ure ut som han hovedsakelig konsentrerer seg om å treffe tonene sånn noenlunde og ikke har tid til noe særlig publikumskontakt. Cross og medtangentist Billy Currie spiller veldig fint, men det virker ikke som om de forstår at de holder konsert foran et stort publikum. Likevel er det trommis Cann som tar prisen for «minst bevegelig» denne kvelden. Ikke bare sitter han og gjemmer seg bak trommesettet hele konserten, det han spiller er så simpelt at jeg tror selv en person med kun to timer trommespilling på Rock Band et sent nachspiel bak seg, kan gå inn og overta uten at det blir særlig merkbart.

Mot slutten av konserten finner Ultravox frem de største hitsene fra det støvete arkivet, og under «Hymn», en pen låt som kunne glidd fint inn på en samle-CD fra kristenrock-sjangeren, viser de litt av grunnen til at Bergenfest hentet de frem fra glemselen. Og når bandet når refrenget på «Vienna» er det som om noen av den litt yngre skare i publikum, som egentlig bare er på ’Vox-konserten for å vente på Manic Street Preachers, innser at de faktisk har hørt en låt av dette bandet før, og at de liker det, for stemningen i lokalet bedres drastisk.

En fin gjennomføring av denne sangen blir fulgt opp av bandets største hit, «Dancing With Tears In My Eyes». Dessverre er det her at vokalist Ure for alvor får problemer med å kontrollere vokalen sin, og det er ganske ødeleggende for noe som er en veldig vakker låt. Trist, for på det stadiet kunne virkelig Ultravox ha kapret en god del nye fans.

Alt i alt en konsert som bar preg av et band som kunne spille, men ikke opptre og en vokalist som kunne synge, men som av og til prøvde på for mye. Som et fint punktum hører jeg mannen ved siden av meg si med skuffet stemme før han går for å finne mer øl: «De var bedre i ’82». Slett ikke umulig, for i Grieghallen i 2010 var ikke Ultravox noe særlig.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE KULTURSAKER
SISTE NYHENDE