55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

«The Blind Side»

Regi: John Lee Hancock

Vokser seg sterk. «The Blind Side» følger en lang og stolt tradisjon: En sann historie fra den amerikanske sportsverdenen. I denne filmen er fokus på Michael Oher, en stille og sjenert afroamerikansk ungdom som er stor som en låvedør. Big Mike har levd et tøft liv med en mor som er avhengig av crack og uten et skikkelig hjem. Men Gud smiler til ham og han kommer seg bort fra ghettoen og inn på en god, kristen privatskole. Lykken stopper ikke der, for det går ikke lang tid før han blir tatt hånd om av Touhy-familien, der sjefen er mor Leigh Anne, utsøkt spilt av Oscar-vinner Sandra Bullock.

Gjennom å leve med denne familien får Michael trygghet til å komme ut av skallet sitt, og han får en voldsom vekst både sosialt, akademisk og ikke minst sportslig. Han lærer å bruke størrelsen sin riktig og viser seg raskt å være et gigantisk talent innen amerikansk fotball, og opplever dermed drømmen av å gå fra at ingen vil ha ham til at alle vil ha ham.

«The Blind Side» er en inspirerende historie: Gutten som gikk fra å være hjemløs til å bli en profilert National Football League-stjerne. Men mer enn noe annet er dette en film som viser at Sandra Bullock faktisk kan være en god skuespiller. Hun er dominerende i sin rolle som den bedrevitende, republikanske sørstatsmammaen og gjør en innsats man bare kan håpe får fortsette uavbrutt av nye chick-flick-feilsteg. Det finnes også flere andre meget bra skuespillerprestasjoner i dette dramaet. Både fra country-helten Tim McGraw, Jae Head – som spiller Touhy-sønnen – stjeler de fleste scener han er involvert i, og ikke minst fra Quinton Aaron, som gjør en imponerende innsats som den lavmælte fotballstjernen Oher.

Så, en sterk historie, bra skuespill, amerikansk fotball, ekte drama. Selv om ingenting ved filmen er revolusjonerende, og den til tider kan være litt overfladisk og simpel, er «The Blind Side» ganske enkelt en bra feelgood-film. For øvrig bør Harald Eia se denne filmen og så si om han virkelig tror Michael Oher ville blitt en NFL-spiller om han ikke hadde møtt Touhy-familien. Biologi pluss miljø er lik sant.