55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

«Shutter Island»

Regi: Martin Scorsese

Tekst: ASTRID HAUGE RAMBØL

Nervepirrende bra. Gjennom tåken kommer skipet som frakter US Marshall Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) til Shutter Island, øya som er hjem til sinnssyke kriminelle. Krigsveteranen kommer for å undersøke forsvinningen av en kvinnelig fange. Hun havnet på øya etter å ha drept sine tre barn, og er tilsynelatende sporløst forsvunnet fra sitt eget låste rom. Øya er gjennomsøkt uten spor. Ingen ansatte har sett noe. Så kommer stormen, det er umulig å forlate øya, og mysteriet begynner for alvor.

Året er 1954, og psykiatrien er definitivt ikke der den er i dag. Krigen er enda friskt i minne, og historier om eksperimenter på mennesker fortelles. Shutter Island ledes av Dr. Cawley (Ben Kingsley), en psykiater som har tro på terapi fremfor neddoping og drastisk hjernekirurgi. Men så begynner rykter å surre, for hva er det egentlig som foregår i det tomme, men likevel strengt bevoktede fyrhuset?

Etterforsker Daniels og hans partner Chuck (Mark Ruffalo) er fanget på en øy, omringet av farlige psykiatriske pasienter og ubehagelig avbalanserte psykiatere. Med en voldsom storm, forsvinninger, mørke kroker og hemmeligheter, samt det avsperrede åstedet, har denne filmen alt et godt mysterium skal ha. I typisk Agatha Christie-stil, legges filmen opp slik at det er mulig for publikum å pønske på mordere og mysterier underveis. Men i motsetning til Poirot, som vanligvis kan etterforske i fred og ro, er DiCaprios tilværelse langt mindre bekymringsløs.

Leonardo DiCaprio har gjennom sine siste filmer vist at han er ettertrykkelig mye mer enn en ungpikedrøm fra 90-tallet. Nok en gang gjør han en ekstremt bra rolle, og sammen med Mark Ruffalo og Ben Kingsley løfter de filmen et ekstra nivå. Dette er ikke lettbente helteroller eller gjennomsiktige skurkeroller. I denne filmen er det mye mer for publikum å bryne seg på. Regissør Martin Scorsese har skapt en nervepirrende film, der skumle undertoner gjør den til et brilliant og intelligent mysterium.