55 54 51 48
55 54 52 21

Dungen

«Skit i Allt»
(Subliminal Sounds)

Tekst: THOMAS COOK

Leve monarkiet! «Dungen er Kungen», sies det jo, og da Dungen gjestet Hulen for noen år siden – det kan ha vært i 2006, kanskje, jeg hadde blitt fristet av en kort anmeldelse jeg hadde lest i Vice Magazine av en konsert bandet hadde hatt i San Fransisco – og jeg ikke fikk sett konserten, sier det seg selv at dette har vært noe som har vært gjenstand for anger i etterpåklokskapens ånd; det har gnaget og gnaget i min bevissthet siden den gang. Men evig eies kun det tapte, og Dungen kom dessuten heldigvis tilbake – under dobbeltkonserten de holdt sammen med The Soundtrack Of Our Lives på USF Verftet i fjor fikk de veteranene i TSOOL til å ligne amatører, i en maktoppvisning i beste David-mot-Goliat-ånd.

Så kan da Dungen unektelig være en stor fest, og slik føles det tidvis også på «Skit I Allt». Vi blir slynget frem og tilbake mellom forskjellige musikalske stemninger: psykedeliske utsvevelser, jazz-improvisering, progrockpartier og folk-aktige flerstemte vokaler. Det er imidlertid ikke før «Brallor», platens tredje spor, at energien forløses, etter en fløytetung og neddempet start på albumet. Her veksles det mellom et upbeat verseparti og et refreng av drømmende, druknende vokaler og cymbaltung tromming. Deretter fortsetter det: «Högdalstoppen» starter med pianomelankoli, blir overtatt av Comets On Fire-aktige gitarfuzzpartier, og vokser taktfast og med psykedeliske undertoner mot sitt klimaks.

Albumet virker å ha noe nostalgisk over seg, en slags «Farvel Falkenberg»-aktig undertone, hvilket underbygges av plateomslagets dagbokaktige innersleeve-fotografier, i tillegg til tekstene, hvis fokus tidvis er en enda fjernere fortid: «I nittitvå var jag tolv år» («Min Enda Vän»). Og låttitlene, som synes å omfavne det gode liv, såvel i fortid som fremtid («Nästa Sommar», «Barnen Undrar»). Det er dessuten som om platen vokser i takt med minuttene som tikker forbi; tittelsporet «Skit I Allt» er et lokomotiv i hypnoserock og avløses av energiske og umiskjennelige Dungen-vokalharmonier, den påfølgende «Barnen Undrar» rotfestet i et groovy bassriff, hvorpå Gustav Ejstes karakteristisk sympatiske vokal svever mens psykedeliautskeielsene stadig pirker i låtmaterien.

Den 1. desember har jeg bursdag. Og da spiller Dungen på Logen.