55 54 51 48
55 54 52 21

«Mitt liv som ganske god fotballspiller»

Forfatter: Freddy Dos Santos (Gyldendal)

Karakter: E

Tekst: HÅVARD RINGEN

Skomaker, bli ved din lest! Jeg elsker når du kan bruke et uttrykk og det passer helt utmerket, jeg hater at jeg så meg nødt til å bruke det i denne sammenhengen. For det virket som en aldeles strålende idé dette prosjektet. Selv om det at fotballspillere, eller personer generelt, skriver sin selvbiografi i tidlig alder, sjelden er en god idé i seg selv. Men denne gang, så virket det faktisk lovende. For de som ikke kjenner forløpet til denne boken: Freddy Dos Santos ble utfordret av lytterne til P3-programmet FK Fotball, til å skrive et kapittel i sin selvbiografi, som straff for at Vålerenga gjorde en ganske matt opptreden i Tippeligaen. Det skulle aldri bli mer enn det, men det var før Gyldendal faktisk likte ideen, og oppfordret til realisering. I retrospekt er det vel trygt å si at det burde de ikke ha gjort.

Denne boka sliter på så mange plan at det nesten er litt trist, og det eneste som er utpreget positivt med den, er at det tar forholdsvis kort tid å komme seg gjennom den. Det er mange myter rundt Dos Santos' person som ganske effektivt avlives gjennom denne boka: Norges kuleste fotballspiller, den tenkende manns favorittspiller, god musikksmak og jevnt over annerledes. Dos Santos evner aldri å fremstå som noe annet enn marginalt mer reflektert enn sine noe mer blaserte kolleger, han gir ikke uttrykk for å tenke særlig over sin egen posisjon som fotballspiller – utenom at han er fryktelig priviligert. Det kommer ikke frem at han har særlig god musikksmak engang.

Og det er mer: boka er fryktelig dårlig skrevet, den virker som en i overkant av 200 siders skolestil. Det holder rett og slett ikke mål med situasjonsbeskrivelser av typen: «og så skjedde det, også kom han, også skåret han mål…» I tillegg er ikke historiene vi blir servert særlig spennende, og de få gangene de er det, så sliter de litt med troverdigheten, og ytterst sjelden er det tilløp til morsomheter. Men jevnt over er dette en selsom opplevelse.