55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

«Den brysomme mannen»

Regi: Vegard André Skarheim, etter et hørespill av manusforfatter Per H. V. Schreiner (Studentteateret Immaturus)

Overtydelig overbevisende. Andreas Dalanger er en mann uten historie eller minne, som en dag blir tildelt en tilværelse i en merkelig overfladisk verden. Han får en jobb, et møblert hjem og etter hvert også en kone. Menneskene virker derimot følelsesmessig bedøvde og samfunnet har heller lite å tilby utover å ha sydd dugelige puter under innbyggernes armer. Dette siste er noe Dalanger får erfare i det han en dag springer ut av den flate tilstanden han har innfunnet seg med og igjen begynner å føle glede og ulykke, en ulykke som blir så mye større i en verden hvor nettopp det å være utilpass er likestilt med det å være brysom.

«Den Brysomme Mannen» kom opprinnelig ut som et hørespill for radio i 2003, skrevet av dramatiker Per H. V. Schreiner, men ble tre år etterpå også omgjort til en spillefilm. Overgangen fra lerret til scene kan være vanskelig, og mens Immaturus på mange måter lykkes med sin oppsetning, finnes det deler ved stykket som lider litt under formen den er gitt.

Harald Veland gjør en god jobb som Andreas Dalanger. I tråd med rollen han spiller, blir han den dynamiske, frustrerte hovedpersonen som står forvirret mot bakteppet av følelsesløse bi-karakterer. Stykkets fortellermåte tillegger ham også en ekstra egenskap, i det han henvendt til publikum forteller historien samtidig som han spiller den ut på scenen. Et fint grep, selv om det til tider kan bli litt rotete.

Scenografien er minimalistisk utført; publikum og skuespillere sitter i en ring rundt det lille sceneområdet hvor handlingen utspiller seg. Regissør Vegard André Skarheim har latt scenen bli et bilde på hovedpersonens personlige sone, noe som igjen integrerer publikum i massen av folk som holder seg på kjølig avstand til det som utspiller seg foran dem. Uten særlig bruk av rekvisitter, eller øvrige effekter, klarer skuespillerne å lage effektfulle scener ved hjelp av godt spill - deriblant noen fullt påkledde sexscener, om enn så lite lidenskapelige, og en avkledd selvmordsscene hvor Veland kaster seg frem og tilbake på en togskinne mens han brøler av smerte. Bare for siden å oppdage at ikke engang dét er en utvei fra det dystopiske helvetet han befinner seg i.

Det er i det hele tatt lite å utsette på prestasjonene i stykket, og selv om historien er god, så kunne den godt ha tjent på å bli behandlet på en litt mer subtil måte. Stykkets manus gjør at det i utgangspunktet er lett å trekke paralleller, være det til Velferds-Norge, konsumsamfunnet eller den innbitte kulden vi viser overfor hverandre, og det skulle dermed ikke være nødvendig å utbrodere dette så tydelig som det til tider gjøres. «Den Brysomme Mannen» er allikevel et interessant stykke, som på en fin måte tar opp dette med den menneskelige lengselen etter blodets hvisken og benpibernes bønn i et bevisstløst samfunn.