Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
  Omtalar
  Notisar
  Baksida
  Sport
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

Bergens beste PR-stunt


MANGE ER MED. Halve Bergen er nominert, og hver tiende bergenser har stemt. – Over all forventning, sier prosjektleder Siv Sæveraas. FOTO: EMIL WEATHERHEAD BREISTEIN

 
«Bergens beste»

n Kåring i 20 kategorier, blant annet Bergens beste bergenser, beste restaurant og beste utested.
n Åpnet for forslag fra leserne 19. mai, før en jury gikk gjennom forslagene og nominerte fem finalister i hver kategori.
n Åpen for avstemning 19. juni - 22. august.
n Vinnerne presenteres i en spesialutgave av BTmagasinet 11. september.

På søndag avsluttet Bergens Tidende sin avstemning om «Bergens beste» i ulike kategorier. Til tross for god oppslutning og mye skryt, ropes det likevel varsku.

Tekst: OLE MAGNUS MOSTAD

– Kåringen er veldig smart, og er et godt grep fra avisens side. Ikke bare skaper det trafikk hos Bergens Tidende (BT), noe enhver bedrift er ute etter, men det skaper også engasjement lokalt, sier partner i det bergensbaserte PR-byrået Nor PR, Trond Albert Skjelbred.

Han synes det er et morsomt tiltak, og tror det er mye å hente for vinnerne.

– Det er klart at å kunne bruke denne kåringen i markedsføringen sin, betyr mye for mange. BT har jo selv blitt kåret til årets avis tre ganger, og bruker dette mye. Den makten avisen nå har i lokalmiljøet i Bergen, vil gjøre det attraktivt å vinne deres konkurranse, sier Skjelbred.

STOR OPPSLUTNING

Siv Sæveraas, prosjektleder for kåringen, sier at avstemningen har gått overraskende bra.

– Vi ligger an til å klare nærmere 25.000 unike stemmer, og over 90.000 stemmer totalt. Dette er over all forventning, sier Sæveraas.

Hun understreker at avisen har vært opptatt av å gjøre dette til en så seriøs kåring som mulig.

– At det blant annet er mulig å bare stemme én gang i hver kategori, er jo nettopp for å gjøre konkurransen så rettferdig som mulig. Flest mulig unike stemmer gir kåringen legitimitet, sier Sæveraas.

OPPFORDRER TIL VARSOMHET

Til tross for stor oppslutning, er likevel ikke alle udelt positive. Professor i medievitenskap, Martin Eide, mener man balanserer på en tynn linje i slike saker.

– Det er en liten gråsone der. Man må være bevisste på å ikke trå over i ren markedsføring i behandlingen av denne type saker. Men når det er sagt, så er jo dette først og fremst harmløs lokalpatriotisme, sier Eide.

Sæveraas er klar over balansegangen, og avviser brudd på tekstreklameplakaten.

–Vi har vært veldig bevisste på hvordan vi fremstiller dette i redaksjonen, og har prøvd å fokusere på fenomenene i kategoriene. Man må selvfølgelig være varsomme, men man kan jo ikke la være å skrive om kommersielle aktører, bare i frykt for å bryte noen regler, sier prosjektlederen, og understreker at den seriøse journalistikken alltid har vært det viktigste.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE KULTURSAKER
SISTE NYHENDE