55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

«Perlebryggeriet»

Forfatter: Jenny Hval (Kolon)

Tekst: HÅVARD RINGEN

I grenseland. Jenny Hval, kjent for musikkinteresserte som Rockettothesky, er intet ukjent navn innen litteraturkretser. Hun er blant annet redaksjonsmedlem i Vinduet, samt at hun har bidratt med tekster til flere antologier. Men så er det også forfatter hun egentlig er, utdannet skrivekunstner fra Melbourne og greier. «Perlebryggeriet» er hennes debutroman, og den er ganske god.

«Perlebryggeriet» handler om unge, strenge, alvorlige Jo, som flytter fra Norge til den smått deprimerende engelske byen Ayborne for å studere biologi ved universitetet. Hun flytter inn sammen med den ganske merkelige Carral, i et nedlagt bryggeri som er bygget om til en leilighet. De to kvinnene knytter raskt og nesten umerkelig et veldig nært bånd. De deler en slags rarhet, som gjør at de omtrent instinktivt føler at de passer sammen. Carral bruker all sin tid til å lese i en husmorsporno kalt «Moon Lips». Og når Jo også begynner å bla i denne boken, hender det merkverdige, nesten utenomjordiske ting.

Hval er veldig god på denne antydningens kunst. De beste partiene i boka er når hun sier lite, som i beskrivelsen av Ayborne, men allikevel klarer å male et så tydelig bilde av byen som et slags Hull i konstant morgentåke. Hun sikter høyt med denne boka, det er hendelser som foregår på flere plan, skjebner drifter over i hverandre, og grensene mellom drøm og virkelighet viskes ut. Noen ganger er jeg som leser ikke helt sikkert på hvilket univers jeg befinner meg i, og det er unektelig fascinerende. Hval er uvøren: Hun har klare kvaliteter, men hun har også åpenbare svakheter. Hun fikser ikke dialogen særlig godt; det virker konstruert og altfor stivt. Men alt i alt er «Perlebryggeriet» en særs lovende, og til tider meget velskrevet, debutroman.