55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

deLillos

Norges Handelshøyskole, fredag 5. mars, UKEN.

Tekst: MAGNUS GRØNN REITEN

Jeg er ganske full, og jeg går midt i Helleveien. Det finnes anledninger hvor man blir minnet ekstra godt på hvilken makeløs kunstform musikk er. De gangene hvor deLillos spiller «Smak av honning» i Aulaen på NHH er blant disse anledningene. Å stå i profittmaksimeringens høyborg og høre et firesifret antall vordende siviløkonomer gaule av full hals linjer som «kapitalens krokodiller / stive blikk bak mørke briller / alt de ser er kun profitt / og de glefser ’alt er mitt’» og «noen glemmer det å lytte / for det gir dem ingen nytte / kjøp og salg er deres sang» er en spesiell opplevelse. Og en utrolig fin en.

For her er greien: deLillos’ låter tilhører riktignok de jure Lars Lillo-Stenberg, Lars Beckstrøm og de andre i bandet, men de facto tilhører de deg og meg. Disse sangene har på samme måte som eksempelvis Alf Prøysens viser transcendert sine opphavsmenn og lever nå sine helt egne liv; deLillos besitter ikke definisjonsmakten over dette låtmaterialet. Vil man se samfunnskritikken i en låt som «Smak av honning», kan man det – men sangen er samtidig på grunn av sin fantastiske melodi tvetydig nok til at man bare kan tolke den som en koselig sommerlåt som man nynner på mens man suser rundt i båt nedenfor sommerhuset på Tjøme. Og relatert, det fantes nok folk her denne kvelden som ser deLillos og Postgirobygget som mer eller mindre det samme bandet, og det er liksom helt greit det også.

Men konserten, ja. De åpner med «Brød» foran et entusiastisk, men noe avventende publikum. Lyden i Aulaen er bra, men det tar noen låter før bandet og salen blir varme i den proverbiale trøyen. Noe av det mest interessante i begynnelsen er å se hvor gamle de som står på scenen begynner å bli, nå synger tjafset på hodet til Lillo-Stenberg virkelig på siste verset, og brillene hans er så langt ute på nesetippen at de truer med å falle av. Først da de drar i gang «Flink» etterfulgt av fabelaktige «Finnes det en kvinne», ser man antydning til det som kommer til å skje senere i konserten. Stemningen er noe volatil den første timen, aldri dårlig, men det merkes tydelig at folk har en varierende respons på låtutvalget, som veksler mellom nye og mindre kjente sanger, og slagere som «Den feite mannen» og «Hjernen er alene». Apropos sistnevnte, igjen er det slående hvordan musikken er fjernet fra sin opprinnelse: Det er jo absurd at en haug med fulle studenter skal stå og synge med på en klaustrofobisk beskrivelse av det å miste moren sin; at Lillo-Stenberg i det hele tatt spiller denne låten på konserter, vitner om at han er fullstendig bevisst på at det som egentlig var hans låt, nå er hele det norske folks.

Lenge virker det som om konserten skal bli som dette hele veien igjennom, med stemningsmessige høydepunkter etterfulgt av noe kjedeligere partier etterfulgt av nye høydepunkter og så videre. Slik blir det ikke. Etter at Lillo-Stenberg har fortalt at bandet første gang spilte på NHH i 1986 og fått konstatert at omtrent samtlige i salen lå på et stellebord og bæsjet på den tiden, skjer dette: «Glemte minner» - «1984» - «Smilet til Cecilie» - «Suser av gårde» - «Neste sommer» - «Min beibi dro avsted» - «Kokken Tor» - «Tøff i pyjamas» - «Vår» - «Smak av honning». I den rekkefølgen. Skjønner du? Stemningen i salen gidder jeg ikke å prøve å beskrive. Når man får servert Den store norske sangboka, s. 23-41, blir responsen deretter. De slenger på «Ut» helt til slutt også før de gir seg. Da har folk fått det de kom for, bandet har levert det de er gode for og Aulaen er i likevekt. Dette bandet er en nasjonalskatt.