55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

John Olav Nilsen & Gjengen

Ole Bull Scene, torsdag 29. april, Bergenfest.

Tekst: THOMAS COOK

På Bergenfest er alltid tidspunktet for konsertstart pinlig nøyaktig, og slik var det også denne gang. Men noen av oss lærer aldri – for da vi fikk beskjed om å stille oss inntil veggen og vente (så utsolgt var det at de egentlig ikke ville slippe oss inn) var John Olav Nilsen & Gjengen allerede i gang med «Valiumsvalsen». Etter litt tvinning av tommeltotter ble vi likevel vinket inn.

Deretter utspiller de sedvanlige scenene seg i dette etterhvert så kjente skuespillet: Baren i underetasjen er parodisk treg (hvorfor er det aldri mer enn én person som betjener denne?), og stemningen fra konserten oppe siver ned der vi står. «Virvelvind» spilles til full applaus. Når jeg til slutt presser meg gjennom sild-i-tønne-publikumet og ender et sted midt foran scenen, er det bak en kortklipt herre med Liverpool-drakt, og til en dansende mini-moshpit i allsang:

«Det går bare rundt og rundt, korfor går det bare rundt og rundt?»

Bandet spiller foran et stort lerret – et øyeblikksbilde av en boksekamp – og er omgitt av gamle stålamper som sprer sitt dunkle lys på scenen, hvilket underbygger den estetikken som bandet dyrker; femtitallssveiser, Fred Perry-jakker og wifebeater -singlet, noe som forsterkes ikke bare av min fotballuniformerte sidemann, men også de to guttene foran meg som gjentatte ganger vender ryggen mot scenen og viser fingeren til publikum. Men om ansiktene ypper til bråk og kroppspråket likeså, er de ikke snauere enn at de også lar seg rive med av musikken. For under fabelaktige «Piken Med Sviket» transformeres de hevede langefingrene til utstrakte armer, klappende, og ansiktene forvris fra bråkmakere til hengivne fans i allsang.

Om konserten stort sett er en gjennomgang av låtene fra debutalbumet, som etterhvert har blitt klassikere og publikumsfavoritter, får publikum også noen smakebiter på nyere materiale. Som «Hundeår», skrevet av Nilsen sammen med Nam fra Fjorden Baby!, som også kom fram på scenen, og under låten danset og humoristisk befølte en glisende John Olav Nilsen. Med sitt noe stakkato vers og melodisk refreng rev den aldri tilhørerne med seg. En sviske som «Diamanter & Kirsebær» burde det forlengst ha gått inflasjon i, skulle en tro, men det er ikke tilfelle for publikum, som er en broket forsamling: fra russedraktuniformerte ungdommer til Davy Wathne, via Fjorden Baby!-medlemmer og bytryner.

– Ok, da skal vi kjenne på kjærligheten. Ikkje fåkk med han, sier John Olav.

Dette er kanskje det desiderte høydepunktet, i sin avstemte poesi: «Men du har sett for mye, hørt steiner på din rute, så du stenger meg ute, for du hakkje mer å knuse».

Med få unntak er konserten en gjennomgang av platen «For godt til å være sant», med få unntak, som nevnte «Hundeår», i tillegg til det som ifølge vokalisten var den «første sangen han mekket». Det blir likevel ingen triumferende konsert, mer en stødig gjennomgang og en seier på forskudd. John Olav Nilsen fremfører som sedvanlig med hjertet utenpå skjorten, med sitt karikerte ansikt og sprengende øyne, skrikende og lavmælte og halvsure vokal, noe stillestående, riktignok.

Men Gjengen slo aldri gnister, og det gjorde gjengen i publikum aldri helt heller. Men det går likevel aldri helt ad undas for disse, til det er materialet for godt og heltestatusen for stor. Og én ting er helt sikkert: John Olav Nilsen & Gjengen er i alle fall profeter i egen by.