55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

«En kassadames betroelser»

Forfatter: Anna Sam (Cappelen Damm)

Tekst: OLE MAGNUS MOSTAD

Kunden har ikke alltid rett. Etter åtte år i kassa på supermarkedet i Frankrike bestemte litteraturviteren Anna Sam seg for å skrive bok om hvordan livet på jobb artet seg. Gjennom korte og konsise kapitler beskriver hun de fleste sidene ved en arbeidsdag; hvordan de ulike kundene oppfører seg, hvordan salgsstart forandrer tilværelsen, ulike sjefer du kan treffe på. Følelsen du har før første arbeidsdag, og følelsen du sitter igjen med når du stempler ut for siste gang. Boka som helhet kan til en viss grad tolkes som et slags oppgjør med kassadamenes trange kår.

Boka kan i og for seg være underholdende nok hvis du har jobbet i butikk selv. Da vil du mest sannsynlig kjenne deg igjen i de fleste situasjonene Sam beskriver. Alternativt kan du lære mye om hvordan du som kunde blir oppfattet av de ansatte når du først er på handletur. Tanken bak boka virker lovende i seg selv. Den starter også godt, med kapitler som «Topp 3-lista over spørsmål stilt i kassa». Man aner konturene av en til tider rasende festlig bok i landet mellom Erlend Loes «L» og «Gullkorn fra barnemunn». Dessverre faller underholdningsverdien gradvis, og arter seg etterhvert mer som tidtrøyte enn en bok du gleder deg til å lese igjen om en stund. «Game over» og det lettere sentimentale avslutningskapitlet «Nedtelling» er dog hederlige unntak, som virkelig er innertiere.

Dette er boka som ligger som oppmuntring på pauserommet på shoppingsenteret, eller på nattbordet som en slags mellomlanding mellom mer givende bøker av Kafka eller Dostojevskij. Du leser noen sider, smiler, og legger den fra deg igjen. Livet går videre, du har viktigere ting å gjøre. Boka går definitivt ikke inn i historien som et av de store, litterære verkene, og at den ble en braksuksess i Frankrike har jeg litt vanskelig med å forstå. Men likevel – som banal, renspikka underholdning står «En kassadames betroelser» til godkjent. Man må ta den for det den er.