55 54 51 48
55 54 52 21

«Heavy Rain»

SPILLOMTALER
(Quantic Dream)

Tekst: MIKKEL TOFT GIMSE

God historie, dårlig underholding. Heavy Rain ble lansert som spillet som endelig skulle bryte skillet mellom film og spill, og gi spilleren mulighet til selv å delta og påvirke handlingen og historiens utfall. Spillmakerne forsøker å unngå de typiske sekvensene der spilleren blir sittende inaktiv mens historien går framover. I stedet har man mulighet til å bevege rollefiguren sin og reagere på det som skjer. I tillegg til dette er spillet banebrytende ved at de valg spilleren tar, eller ikke tar, under spillets gang påvirker hvordan historien utspiller seg.

Realisme er med andre ord noe man har lagt vekt på i dette spillet. Man har heller ikke mulighet til å gjøre hodeløse ting, som å skyte vilt rundt seg, eller å rase rundt med bil på fortauet. Problemet er derimot at spillet bruker altfor stor tid på å utføre kjedelige hverdagsoppgaver som bleieskift og borddekking. Dette blir et irritasjonsmoment, særlig ettersom man må begynne på nytt om man er litt unøyaktig i utførelsen av spillkommandoene. I tillegg må man bevege selve kontrollen i tillegg til knappene – en metode som enda ikke er helt problemfri.

Historien og konseptet med flere valgalternativer er godt gjennomført og peker framover mot spill som, i stadig økende grad, vil nærme seg fullverdige filmer. Men spilldelen må være mer underholdende og gi mer frihet til spilleren. De må ikke bare være av typen «trykk knappen som kommer opp på skjermen nå» for at denne typen spill skal bli fullverdig. Det blir rett og slett for mye preg av rutine og litt kjedelig oppgaveløsning, på tross av en vanvittig spennende historie som drar deg med videre.

Den spennende historien skjemmes også av litt kjedelige hovedroller og vanvittig stereotypiske bi-roller, som til tider er direkte rasistiske. Heavy Rain er inne på et godt spor, og kan lede fram til mange gode spill med mer fokus på historie og muligheter for forskjellige handlingsforløp. Spilldelen må derimot alltid være det sentrale fokus og være mye mer underholdende enn det vi ser her før de utkonkurrerer klassiske, dummere, action–spill med atskillig høyere underholdningsverdi.