Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
  Omtalar
  Notisar
  Baksida
  Sport
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

Kunstnerisk hamskifte


INN I DATAVERDEN. På Permanenten Vestlandske Kunstindustrimuseum kan man nå tre inn i et dataspillmiljø. FOTO: ANDERS HELGERUD

 
PRESS PLAY
«PRESS PLAY - kunsten i dataspill» er Norges første utstilling med dataspillgrafikk i et kunstmuseum
Utstillingsperiode: 18. september - 20. februar 2011
Åpningstider: Kl. 12.00 - 16.00 (stengt mandager)
Utstillingen er støttet av Kulturkontakt Nord, ABM-utvikling og Bergen Kommune.

STUDVEST FØLGER TEMAET:
KUNST
Trykk start. Du er ikke ekte, blomstene er ikke ekte. Dette er et spill. Og kunst. Dataspillkunst.

Tekst: GURO HOLM BERGESEN

Kari Skarperud Pettersen, konservator på Permanenten Vestlandske Kunstindustrimuseum, ville vise en annen side av dataspill enn det vi har blitt kjent med gjennom media de siste årene, og lagde da en utstilling med dataspillgrafikk.

– Vi ville gjennom «PRESS PLAY» vise frem det kunstneriske arbeidet som inngår i produksjonen av det visuelle i et dataspill, og ikke minst variasjonen i spillene, sier hun.

UVIRKELIG BLIR VIRKELIG

– Vi valgte å bruke et tradisjonelt hvitt gallerirom litt for å spøke med de tradisjonelle rammene for utstillinger, mens landskapet utenfor, som kunstneren Hilde Angel Danielsen har skapt, skal illustrere følelsen av å komme inn i et dataspillmiljø, forteller Skarperud Pettersen.

Utstillingen på Permanenten er delt opp i forskjellige kategorier. I et av rommene, det største, er det satt opp både noe som kan ligne på palmer, gressbenker og stiger hengende fra taket. For den uinnvidde er landskapet påfallende likt Super Mario, for den innvidde er det så inderlig mye mer.

– Vi ville skape følelsen av at publikum interagerer med landskapet. Jeg tok utgangspunkt i dataspill jeg selv kjenner og kombinerte det med inntrykk fra naturen. Intensjonen er å ta det todimensjonale i spillet inn i den tredimensjonale virkeligheten, forklarer installasjonskunstner Hilde Angel Danielsen.

KUNST, SA DU?

– Jeg tror og håper at denne utstillingen vil bidra til å åpne øynene til den litt eldre generasjonen, så de forstår at dette ikke bare er underholdning, men en kunstform i seg selv, sier Ingeborg Aadland, en publikummer på utstillingens åpningsdag.

Det er et evig definisjonsspørsmål i så vel kunstnerkretser som hos den gjengse nordmann om hva kunst egentlig er, og hvordan det kan defineres.

Er dataspill kunst?

– Noen dataspill kan være kunst på lik linje med at noen filmer kan være kunst. Men som helhet er det nok mer et designprodukt. Eller kunsthåndtverk om man vil. Det er jo mange deler i en produksjon som er et kunstnerisk utviklingsarbeid, men om det ferdige produktet er et rent kunstverk blir en annen sak, forteller Skarperud Pettersen.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE KULTURSAKER
SISTE NYHENDE