55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

«Clash of the Titans (3D)»

Regi: Louis Leterrier

Karakter: E

Episk surr. Flere ganger har Hollywood vist at med en solid dose action, vakre mennesker, heftige spesialeffekter, samt et gigantisk budsjett, kan enhver historie gjøres om en til kassasuksess. Når de nå igjen forgriper seg på den greske mytologien, med all dens blodhevn, heltedyrking, monstre og intriger, ser man fort hvordan noen av mytene i seg selv er disponerte for blockbuster-skjebnen. Sleng et par 3D-briller på publikum, så er vi i mål, tenkte skaperne av «Clash of the Titans». Så lett var det ikke.

Noe løst basert på filmen med samme navn fra 1981, presenteres vi her for en fri tolkning av myten om halvguden Persevs – Zevs' sønn og filmens dumdristige helt. Når han havner midt i en kamp mellom innbyggerne av Argos og gudene, får han tildelt jobben å redde den greske byen fra å bli knust av Hades' sjøuhyre Kraken (som for øvrig stammer fra norsk folketro, men det får da gå). Sam Worthington, som spiller Persevs, har dermed snaue to timer på å fremvise frykt så vel som triumf, men ender allikevel opp med å fremstå som et heller ukarismatisk steinansikt. Det skal dog sies at manuset gjennomgående jobber mot ham, da det blant annet tillegger et helt nytt nivå av overmot til de greske heltene. «Don't look this bitch in the eye», sier Persevs med et fårete glis, idet han trer ned i underverdenen med sitt følge for å gjøre ende på Medusa – monsteret som forsteiner menn med blikket sitt. Og det er så mye mer der det kommer fra.

At det ikke er manuset eller hovedrollen som er ment å bære filmen, er i så måte også tydelig. Spesialeffektene er mange (og ikke så ille), monstrene store og det er minst én kvinne hvis liv dingler i en tynn tråd. Og som for å heve filmen ytterligere er alt dette gjort i 3D, men den er så dårlig utført at filmskaperne ville gjort lurt i å la være. For noen vil kanskje actionsekvensene, som det er flust av, være betaling nok for tiden man ofrer i kinosalen. For resten kan vi vel fastslå at det gresk-mytologiske og det hollywoodske bør holdes atskilt.