55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

Mew

Peer Gynt-salen, torsdag 19. november.

Tekst: KRISTOFFER ANTONIO SKINLO

Mew ? Mja .. Det var lite som stod i veien for at konserten i Grieghallen skulle bli en suksess. Med den enorme suksessen «No More Stories / Are Told Today / I'm Sorry / They Washed Away / No More Stories / The World Is Grey / I'm Tired / Let's Wash Away» (phew) har medbragt seg, følger også ekstremt godt låtmateriale. Og da er det enda bedre at de allerede store mengder fantastiske sanger.

Men da er det også litt synd når de svir av, etter min mening, mesteparten av de beste sangene i løpet den første halvdelen. «Special», «Zookeeper's Boy», «Am I Wry? No», og «Introducing Palace Players» røk farlig tidlig unna. Andre halvdel blir nemlig en noe kjedelig affære, som selvfølgelig trekker ned, og er frastøtende for førstegangslyttere. Heldigvis kommer sanger som «Repeaterbeater» og redder litt av den opplevelsen.

Det holder heller ikke at bandet spretter rundt og lager liv, når vokalist Jonas Bjerre mer eller mindre står som en påle. Det er ingen hjelp i å være en av Skandinavias beste vokalister, når du sliter med å engasjere de bakre rekker av publikummere. Mannen (gutten) synger unektelig vakkert, og de høyeste tonene skjærer et hull i brystet ditt, kryper inn, setter seg på hjertet ditt, og begynner å kile det, slik at du føler en deilig kriblende følelse i kroppen. Fra topp til tå. Gutten kan synge, ikke danse.

Jeg vil absolutt trekke frem lydmannen som en av kveldens beste utøvere, for makan til perfekt lyd skal man lete lenge etter. Trommene var litt for høye, men herrejemini for en balanse. Et band som Mew fortjener å bli fremstilt med en rein og skarp lyd, og de fikk det de trengte. Denne kvelden ga kanskje mest utbytte for de hardeste tilhengerne. Selv om publikum, som for øvrig ikke forstod ett ord dansk, var meget høylydte i applauderingen, var det mange som gikk da Mew gikk av scenen for andre gang. Om alle disse kom tilbake da Mew trøkket til med enda en runde ekstranumre, er heller tvilsomt.

Mew leverte en typisk konsert for streite liveband. Fantastisk på sitt beste, bra gjennomsnittsnivå, søvndyssende på det verste. Men alt i alt var konserten en meget pen opplevelse.