55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

«Hvem er redd for Virginia Woolf?»

Regi: Petter Næss, etter et drama av Edward Albee (Riksteatret)

Karakter: A

Livets spilleregler. Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske tar du lykken fra ham med det samme. Et noe velbrukt sitat kanskje, men aldri har jeg funnet at det har truffet spikeren mer på hodet enn slik det uttrykkes gjennom denne forestillingen. Her blir en konfrontert med det som tilsynelatende er livets realiteter, men som viser seg å kanskje bare være livets illusjoner. For hva er egentlig forskjellen på illusjon og virkelighet? Slike epistemologiske spørsmål tvinges publikum til å reflektere over gjennom stykkets kryptiske konversasjoner.

Stykkets handling foregår på et nachspiel, hvor vi møter det unge paret Nick og Honey, samt ekteparet George og Marta, nattens vert og vertinne. Disse har bygget et liv basert på hverandre, noe som kan virke uforståelig da ingen av dem kan komme opp med verken positive årsaker eller virkninger av dette. Slik de presser hverandre til psykiske ytterpunkter kan handlingen synes å være bygget rundt hvor intenst et ektepar kan ende opp med å hate hverandre. En slik tolkning blir imidlertid raskt brutt ned i det linjen mellom hat og kjærlighet fremvises som like usynlig som den mellom illusjon og virkelighet, sannhet og usannhet. Hvis en tror at spørsmålene som stilles i førsteakt gis svar på i andre, må en tro om igjen. Etter endt forestilling forlater en kanskje teatersalen med større innsikt, men slett ikke med lettet hjerte. Vi blir fortalt hva noen, eller kanskje egentlig alle gjør, for å holde seg i live: Vi spiller et spill. Og den som er med på leken må tåle steken.

Ved hjelp av imponerende skuespillprestasjoner fremstilles dette tungt fordøyelige stoffet på en oppslukende måte. Hva angår ekteparet George og Marta, krever disse karaktererenes dybde nærmest perfeksjon i spillestil. Disse fremvises også så sylskarpt av Ingar Helge Gimle og Anette Hoff at en som publikum tar seg i å humre til selv de grusomste replikkene. Dette er svart humor til fingerspissene. Nils Jørgen Kaalstad og Marian Saastad Ottesen gjør seg også utmerket i rollene som det yngre paret, og fører til en balansegang i det kunststykket av en forestilling dette ender opp med å bli.