Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
  Omtalar
  Notisar
  Baksida
  Sport
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 
Den Nationale Scene.

Trekker ikke studenter


DNS I HARDT VÆR: Bare syv prosent av publikummet ved Den Norske Scene var studenter ifjor. Og skal man tro kritikerne, blir tallene neppe lysere denne høsten. - Programmet for våren 2010 kommer definitivt til å passe bedre for et ungt publikum enn høstens program, sier teatersjef Bjarte Hjelmeland. ARKIVFOTO: EMIL WEATHERHEAD BREISTEIN

 
MER OM DENNE SAKEN:
Fem på gata
STUDVEST FØLGER TEMAET:
TEATER
– Dyrt og dårlig høstprogram, mener kulturredaktør i BT, Jan Landro. – Ikke la en «soon to be pensjonist» definere ditt forhold til teater, svarer teatersjef Hjelmeland.

Tekst: AGNETE MOLAND KLEVSTRAND

Tross målrettet satsing på unge, trekker Den Nationale Scene (DNS) færre studenter enn hovedscenene i Oslo og Trondheim.

– Besøkstallet har med repertoar å gjøre. Det ville overraske meg stort om høstens program ved DNS har noen appell hos unge, sier Jan Landro i Bergens Tidende.

Kulturredaktøren karakteriserer programmet som tynt, og mener at satsingene på storscenen neppe vil trekke andre enn eldre bergensere denne høsten.

– FORUTINNTATT

I en e-post til Studvest, møter teatersjef Bjarte Hjemland kritikken fra Landro slik:

«Nesten uansett hva som spilles eller presenteres så er han sur og negativ, og i publikums bevissthet har han etablert seg som en forutinntatt og uåpen teaterkritiker som tiden dessverre har løpt fra», og legger til:

«Ikke la en 'soon to be pensjonist' definere ditt forhold til teatret.»

Kulturredaktøren i Bergens Tidende er derimot ikke alene om å kritisere høstprogrammet. Alice Strøm Nilssen, teatervitenskapstudent og produsent i studentgruppen Teateretaten, mener oppsettet kunne vært bedre:

– Det er tydelig at de ikke har hatt et ungt publikum i tankene. Stykkene er enten for de veldig små, eller for den eldre garde, sier hun.

SATSER PÅ UNGE

Etter at Bjarte Hjelmeland ble teatersjef i 2008 har teateret ønsket å satse på unge under 30 år. Som markedsføring har de blant annet brukt rabatter, Facebook og tekstmeldinger.

DNS hadde i 2008 publikumsrekord, men antall studentbilletter sto på stedet hvil. Faktisk har andelen studenter sunket de siste årene: Fra over ni prosent studenter blant publikum i 2006, var det i fjor bare syv. Dette til tross for at teateret siden i fjor har hatt egen salgsmedarbeider som har som hovedoppgave å nå ut til unge mellom 12 og 30 år.

– Syv prosent er utrolig lavt. Det må være noe som gjøres feil. Det virker som de ikke markedsfører seg bra, sier sjef i studentteateret Immaturus, Millan Persson Persdotter.

Både Nationaltheateret i Oslo og Trøndelag Teater i Trondheim melder om en studentandel på 10-15 prosent i gjennomsnitt, men at enkelte stykker har trukket opp mot 20 prosent studenter.

– De kjører et mer spennende repertoar enn DNS, som oppleves mer interessant også for studenter, mener Landro.

VARIERENDE PRISER

Verken Nationaltheateret eller Trøndelag Teater har tatt seg råd til ekstra markedsføring overfor unge. Begge har imidlertid lavere studentpriser enn DNS. I Trondheim kan studentene få med seg opp til åtte oppsetninger for 300 kroner. På DNS ligger studentbillettene på 120 kroner for forestillinger i liten sal, og 140 og 190 kroner på storscenen.

– 190 kroner er altfor dyrt hvis de skal trekke studenter. Da må det være noe du virkelig, virkelig vil se, og det tror jeg ikke hverken Mascarade eller Jan Herwitz er for studenter, sier Nilssen i Teateretaten om høstens oppsetninger på storscenen.

– FOR ALLE

Teatersjef ved DNS, Bjarte Hjelmeland, mener høstens program er aktuelt for alle, også studenter:

– Men når man planlegger oppsetninger for lang tid framover, blir det perioder med program som ikke er så sterke for alle målgrupper. Programmet for våren 2010 kommer definitivt til å passe bedre for et ungt publikum enn høstens program, sier han.

– Tror du mange studenter vet om studentprisene?

– Det har vi ingen målinger på, men vi arbeider aktivt for å spre informasjonen.

– Er billettene billige nok?

– Det er vanskelig for meg å si hva som er for dyrt for studenter. Men vi halverer prisen fordi vi ønsker å strekke oss etter denne gruppen. Og vi er villige til å ta en diskusjon på om det blir nødvendig å gå enda lengre.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


Kommentarer (gammelt system)



Repertoar og besøkstall på DNS.
Publikumsbesøket på DNS er et tema som til stadighet dukker opp i media i Bergen. Hovedscenene i Trondheim og Oslo trekker flere studenter til teateret enn DNS gjør i Bergen, står det å lese i Studvest og BA. Det hadde vært spennende å få vite hvilke forestillinger de andre teatrene setter opp som spesielt får studenter til å gå i teater. Det blir nevnt at billettprisene på DNS er for høye for studentene, men det kan jo ikke være hovedgrunnen. Bergen har et enormt tilbud til studenter og andre innen kultur og opplevelser, f.eks. musikk og scenekunst. Mye av dette er rettet mot ungdom og "voksen" ungdom, så DNS konkurerer ikke bare med seg selv, men hele spekteret av kulturopplevelser som gjør Bergen til landets kanskje mest innholdsrike kulturby. Nettopp dette mangfoldet gjør jo Bergen spesielt attraktiv for studenter og velkommen til "Byen" er de.
Det er befriende å ta turen til DNS for kun å ha en problemfri aften med god underholdning fra scenen. Både på DNS og de andre tilgjengelige media kan vi fråtse i "viktige" tanker "til ettertanke", det mangler ikke på tilbud til de som vil ha slik åndelig påfyll. Jeg MÅ ikke ha det på DNS, men jeg får det der også hvis jeg velger et teaterbesøk med det for øyet, det er nok å ta av innen den sjangeren på DNS også. Likevel er det en viktig diskusjon at DNS som en statsbedrift, har en politikk på hva som er deres ansvar overfor brukerne, for en stor del blir jo driften susidiert av felleskapets konto. Men om "smale" oppsetninger er det som skal legges mest vekt på, er jeg ikke sikker på, eller med andre ord, kanskje miksen av oppsetningene over tid er mer enn godt nok forankret i forventninger og forpliktelser allerede?
Jan H. Landro en nå generelt litt gnålete, det er viden kjent, men han får nå i hvertfall opp temperaturen i diskusjonene, og det må vi tåle. Også Bjarte må tåle at det settes spørsmål ved DNSs prioriteringer, OG DET GJØR HAN helt sikkert, men han har jo foretatt sine valg og prioriteringer etter beste vurdering for teateret og publikum, så han er sin fulle rett når han gir uttrykk for det.
Gleder meg til Maskerade på lørdag. Tvi tvi. Hilsen kulturdranker.


At prosentandelen på antal studentar gjekk ned i fjor, har vel mykje med at Les Miserables var utsolgt i lang tid å gjere? Eg vil iallfall tru at dette har ein viss samanheng med kven som gjekk i teatera, kanskje var ikkje studentane tidleg nok ute? Sjølv traff eg på fleire studentar som gjerne ville, men ikkje hadde fått tak i billettar. Klart det er synd, men studentar er òg folk, og må klare å bestille billettar sjølv.

Eg trur òg, viss eg ikkje tek heilt feil, at han som no er tilsett for å selje teater til dei unge, byrja i fjor haust, og han har vel ikkje hatt alt for mykje han kunne gjort for dei tala då?

I tillegg finst dei ei ordning som heiter "under 30" som byrja på teateret rundt 2008. Då eg tok med meg mine medstudentar på teater, var det ofte slik at den ordninga høvde betre enn studentprisen, og dermed var vi heller "under 30" enn "studentar". Er desse tala teke med i berekninga?

Når det gjeld Jan H. Landro, samt teatervitskapsstudent Alice Strøm Nilssen, ser eg ikkje heilt kvifor haustprogrammet i år har samanheng med antal besøkande i fjor. Det har vel ingenting med saka å gjere?
Dessutan blir eg, som student, litt fornærma av å avgrense teaterstykka til eit eldre/yngre publikum. Vi som studentar er vaksne menneskjer, og ei viss interesse for Holberg og Fosse (for å nemne nokon), burde ein krevje av studentar. "Samtaler med mamma" trur eg òg er eit stykke som høver ekstra godt til studentar! Sjølv gler eg meg til denne teaterhausten!

Eg vil ikkje påstå at prisane på DNS er for høge for studentar. Derimot meiner eg at teateret har ein pris som er tilpassa studentar, i motsetnad til til dømes kinoen. Dersom vi kan betale 95 kroner for ein vanleg kino, er det ikkje for mykje å betale 120 kroner som dei billegaste av teaterstykka kostar!

Forøvrig tykkjer eg dette føyer seg inn i rekkja av negativ omtale av Den Nationale Scene, som eg meiner Studvest har blitt vel gode på. Kanskje det er på tide å presentere dette flotte teateret på ein positiv måte ovanfor studentane?


Jeg er selv student, og gleder meg til både Mascarade og Brødrene Løvehjerte denne høsten. Har sett 3 andre stykker på DNS som student, og har likt dem alle veldig godt. Synes tilbudet med halv pris for dem under 30 er veldig bra, i fjor benyttet jeg meg av dette tilbudet, og denne høsten gjelder dette for Herwitz.



  SØK I STUDVEST:

SISTE KULTURSAKER
SISTE NYHENDE