55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

«Ein vakker dag»

Forfatter: Anna Gavalda
(Det Norske Samlaget)

Psykologisk tidsreise. En biltur i retning familiebryllup introduserer oss for søsknene Garance, Simon og Lola. I bilen sitter òg Simons smånevrotiske kone, Carine – en naturfødt kontrollfreak og perfeksjonist. Den intense bilturen bidrar til at de tre søsknene lar Carine i stikken og svikter bryllupsplanene. Dermed forandrer også bilturen destinasjon: Nemlig til Touraine der deres yngste bror, Vincent, jobber. Der får den gjenforente søskenflokken gjenoppleve gleden, men òg sårheten fra en nedstøvet barndom bestående av foreldrenes skilsmisse, et utall barnestreker, nokturne betroelser og tapte kjærlighetshistorier.

Slik dannes konturene av historien i den franske forfatteren Anna Gavaldas nyeste roman «Ein vakker dag». Gavalda serverer et relativt lettbeint og humørfylt karakterrepertoar – ikke ulikt det vi møter i hennes roman «Saman er vi mindre aleine» (tematikken synes dessuten å overlappe). Gavalda skildrer livet utenfor den franske metropolen, og man lar seg lett forføre av hennes beskrivelser av musikken, stemningen og karakterene som man lett kan gjenkjenne i enhver smånostalgisk fransk feelgoodfilm. Midt oppi dette fremstår søskenkjærligheten som et pusterom fra et dagligliv som ellers preges av lav selvtillit, ensomhet, anstrengte familiebånd og ikke minst – den tilsynelatende vellykkede Lolas tragiske skilsmisse.

Det lykkes Gavalda nok en gang å ta pulsen på et samtidsfrankrike. Alt fra kommentarene om fremveksten av høyreekstremisme, skillet Paris vs. Resten, til dårlig engelskuttale gir boka den herlig realistisk undertonen den trenger for å være «i tiden». «Ein vakker dag» byr, i nokså typisk Gavalda-stil, likevel ikke på de helt store spenningskurvene og historien hennes kan til tider gli over i en noe tam reiseskildring. Likevel formidler forfatteren en underfundig sinnsstemning som lykkes å bære både melankoli og glede på samme tid. Og på tross av at Gavalda har lagt seg på et kanskje mindre ambisiøst nivå enn hun blant annet gjør i romanen «Eg elska ho», klarer hun å formidle en vakkert nostalgisk skildring av livets bekymringsløse dager. Sterkest av alt står allikevel hennes skildringer av den menneskelige angsten for selve livet – både for det det er og for det det kommer til å bli.