55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

«Purkene snudde seg»

Forfatter: Kjersti Rorgemoen (Kolon Forlag)

Faller igjennom. Boka «Purkene snudde seg» av Kjersti Rorgemoen er boka om Magna Bekk. Magna Bekk er en middelaldrende kvinne som bor sammen med hunden Sonja. En dag får Magna et innfall: Hun vil skrive ned episoder fra sitt eget liv i en skinninnbundet minnebok. Skrivingen resulterer i skildringer av alt fra episoder der Magna blir fridd til av Morgan Berg, til hun senere forlater Morgan under en biltur (den utløsende faktoren er når Morgans sigarettaske faller ned i setet på Magna Bekks Polo). Det er ikke så godt å si hva som driver Magna Bekk til å handle slik hun gjør, og kanskje er det nettopp dette Magna selv forsøker å få greie på gjennom sin heftige notering i skinnboken.

Gjennom de 23 små notatene i «Purkene snudde seg», er det en kompleks, men samtidig nokså enkel Magna Bekk vi blir kjent med. Magna postulerer mye, men det kan virke som om handlingene hennes drives frem av andre karakterer i boka, som betegnes som «karismatiske». Andre ganger handler Magna ut ifra egne ønsker, uten at det virker som om det ligger noen reell analyse bak, som i tilfellet med hennes eget ekteskap. Magnas indre og ytre dimensjon henger ikke helt på greip, og hun blir derfor mer en marionett for omverden enn et helhetlig vesen med et definert sentrum.

Magna leker med tanken om selvmord, henger seg opp i fikse idéer, og forsøker å fortolke egne drømmer. Skildringene av disse ulike aspektene er gjerne forfriskende og originale – både språklig og historiemessig, men selve verket som helhet er dessverre ikke særlig underholdende. Temaene i boka tangerer interessante problemstillinger rundt det å leve i det som mange kanskje vil kalle for en senmoderne verden, men den når dessverre aldri noe stort klimaks fra et leserperspektiv. Det kan garantert argumenteres for at dette er noe av bokas hensikt: å skildre en smådeprimert kvinne som ikke finner sin plass i verden, eller som Magna sier i sin egen epilog, «handling hadde aldri vore mi sterke side». I verden full av brilliante bøker, er jeg imidlertid redd denne boka får samme skjebne som griseungene i historien «Svinets vilje til liv» – den faller litt ned i møkkakjelleren.