55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

ASF jubileumsuke: Bjørn Berge

Det Akademiske Kvarter - Teglverket, torsdag 16. september

Berge som Bolt. Den 16. september 2009 spilte Bjørn Berge konsert på Hulens 40-årsjubileum. Ett år senere er han altså tilbake for å feire ASF. Så hva er det med Bjørn Berge som gjør at han er et naturlig valg når organisasjonsbursdagen skal feires? Han er en ekte venn av Bergen og har spilt flere konserter her de siste ti årene enn antall timer gjennomsnittsstudenten har sittet på lesesal i samme periode. Han er et enmanns underholdningsshow som vet hva publikum vil ha, og han leverer hver gang. Og ikke minst, som en kar ved siden av meg under gårsdagens konsert sa: «Gutten kan å spæll gitarr!»

I går optet godeste Bjørn for en litt rolig start, der konsertåpningen bestod av låtene «Crazy Times», «These Streets» og «Vigilante Man». Ok, han slengte «Fretwork» inni der for å gi folket en smakebit på hans ufattelige egenskaper med gitaren, noe som i bunn og grunn er årsaken til at han kan spille konsert her i byen så ofte som han gjør: Man går aldri lei. Selv tror jeg at det originale navnet på låten «Mountain Boogie» («Hello Satan»), er et hint til hvor Berge fikk sitt talent. En skulle dog ikke tro han hadde solgt sjelen sin, for det er fortsatt massevis av den i låtene hans.

Men det spørs om vi trenger en ny plate snart, Teglverket i går var nemlig ikke mer enn halvfullt. Klart, det kan ha noe å gjøre med det store utvalget gode konserter ASF har satt opp i samme uke og at studenter ganske enkelt ikke har råd/tid til alt. Men jeg begynner å få en snikende følelse av at tolvstring-gitarmannen trenger snart enda flere strenger å spille på for å holde på live-fansen her i byen.

Det blir litt som å ha en kompis som liker å fortelle den samme historien ofte. Selv om den fortsatt er veldig god, tar du deg selv til tider i å drømme tilbake til første gangen du hørte den og virkelig nøt den, siden det ikke var likt noe annet du hadde hørt før. Nå er det mer slik at du venter på de beste delene og liker mest å se på reaksjonen til dem som hører historien for første gang.

Konserten er helt ålreit frem til cirka midtveis, men det er ikke før han drar igang «Stringmachine» at publikum virkelig tar av. Så Bjørn, begynn med den neste gang! Det finnes nemlig få følelser her i verden som er like gode som å stå å lytte på at Berge legger ut på tur med tolvstrengeren sin.

Men gårsdagens konsert ble litt som å se Usain Bolt jogge inn til klar seier på 100-meteren. For all del, imponerende, men som en publikummer som har sett ham gi alt vet du at han har et ekstra gir som han ikke trenger å koble inn for å vinne. Men med Berge som med Bolt, selv om han ikke legger igjen alt på scenen, går det fortsatt styggfort og er skremmende bra.

Et lite apropos: Denne går ut til de publikummere som insisterer på å prate sammen gjennom hele konserten, selv under de rolige partiene i musikken: HOLD KJEFT ELLER GÅ HJEM! Det er faktisk en del av oss som går på konsert for å høre på musikken, ikke for å høre deg krangle med en kompis om hvem som er høyest, har dyrest sko eller mest hår. SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC!