55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

«Definitivt Hjerter Ess»

Forfatter: Atle Hansen (Baskerville)

Skjebnesvangert. Bittert brudd blir begivenhetsrik biltur. Slik kan historien i boken «Definitivt Hjerter Ess» av forfatter Atle Hansen best oppsummeres. Gjennom et progressivt puslespill av små reiseskildringer har Hansen på en kortfattet måte klart å skildre livet til de to kompisene Tommi og Tore på deres dramatiske reise fra Vest- til Sørlandet. Livet har snudd seg for Tore etter at kona hans har forlatt han og han drukner alle sine sorger i «sprit, øl, savn og sigaretter». Tommi på sin side er en livsnyter av det store slaget som heller satser alt på ett kort: «Hjerter Ess. Definitivt».

Reisen sender guttene inn i armene på haugesundsvenninnene Laura og Birgitte (alias Bardotte, eller Bar Dott) og dette blir starten på et vennskap bestående av sleivete kommentarer, seksuell tilfredsstillelse og alkohol. Men reisen gjør òg de to gutta skyldige i uaktsomt drap i deres jakt etter penger. Bilturen blir følgelig gjenstand for mer enn bare kos; den blir også en flukt som tvinger Tore til å tenke nytt rundt verdien av vennskapet med Tommi. Men det er uansett ikke lett å snu livet tilbake på rett spor når man har blitt ufrivillig drapsmann.

«Definitivt Hjerter Ess» en underholdende og tidvis spennende reiselektyre. Det grove, men billedlige og fantasifulle språket gir boka den lille ekstra sosiolektfinessen i møtet med livet i et slitent utkant-Norge der trailer- og machokultur ispedd burgere og dvaske pommes frites herjer fritt. Den tilsynelatende overfladiskheten i boka hindrer allikevel ikke forfatteren i å berike karakterene sine med flere lag, noe som gir «Definitivt Hjerter Ess» den nødvendige seriøse undertonen som gjør den til mer enn en skildring av skitsnakk, sprit og sliten sex.

Bokas lek med tid og rom er òg definitivt noe av dens største styrke. Kronologien satt til side blir imidlertid historien tidvis offer for langtekkelige grovisdialoger og en aristotelisk forutsigbarhet som gjør boka til en helt middels fortelling om skjebner som havner litt på kjøret. Og som de fleste bilturer har også denne historien to potensielle utfall: a) Bilturen ender hjemme, også kjent som «happy ending» b) Bilturen havner billedlig og bokstavelig talt i grøfta. Resten kan man gjette seg til.