55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

Navigators

Det Akademiske Kvarter – Teglverket, fredag 12. mars.

Tekst: OLE MAGNUS MOSTAD

Arbeidsseier. – Det er godt å være tilbake i Bergen, erklærer vokalist Trond Andreassen i det han entrer scenen ved midnatt. Skjønt, sist han var i byen var som frontfigur i nå oppløste Ricochets. Denne gangen var han på plass med sitt siste band, som har høstet til dels særdeles gode kritikker, både for plateutgivelse og tidligere konserter. Det var dermed med visse forventninger undertegnede troppet opp for å se, høre og oppleve Navigators på Kvarteret.

Og gutta leverte. Allerede under åpningslåta «Rose's Bed» fant jentene nok plass i ett og annet hjørne til å ta en liten svingom i det nesten fulle Teglverket. Resten av de oppmøtte var kanskje ikke like fullt tilstedeværende, men det var absolutt god stemning. Den samme dansingen fortsatte noen nummer til, helt til det kom et par pusterom i form av de mer rolige «Amsterdam» (forøvrig en coverlåt av belgiske Jacques Brel) og «Just Another Fool», da publikumet som helhet endelig begynte så vidt å våkne. Ølglassene vaiet, og du kunne ikke gjøre annet enn å legge armen rundt nakken på naboen og være kamerat.

Men da Navigators dro igang sin store singel for øyeblikket, «Wall of Stone» som sjette nummer, fikk de umiddelbar respons. Jubelen stod i taket fra første tone, og gjentatte ganger overlot Andreassen mikrofonen til tilhørerne. Dette var en låt alle kunne, og publikum nølte ikke med å svare på vokalistens formaninger om å synge med.

Dessverre så det ut til at klokken var i ferd med å innhente publikum. Til tross for at bandet serverte flere gode låter etter dette, kom stemningen aldri helt tilbake. «The Straight and Narrow» var et av unntakene, hvor det nærmest var umulig å la rockefoten stå i ro. Siste ekstranummer «Wonder of You» var også en usedvanlig vakker avslutning på kvelden, der flere lightere ble tent. Det er lenge siden sist jeg la merke til så mange stormende forelskede par som lot seg omslynge av hverandre offentlig i ett og samme lokale.

Helhetlig leverte Navigators en meget god konsert. Dyktige musikere som jobbet seg gjennom og ikke ser ut til å levere så mye som en liten skjønnhetsfeil, og en frontfigur som står frem som en skipper som navigerer hele bandet gjennom med sin karakteristiske og kraftfulle stemme. Trond Andreassen er virkelig en autoritet på scenen, som det er vanskelig å ikke bli fascinert av. Bandet gjorde definitivt jobben sin, men et til tider litt for stillestående publikum gjør at det ikke blir toppkarakter denne gang. Det var god stemning, men sjelden noe mer. Men for all del – jeg klandrer på ingen måte de på scenen.