Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
  Omtalar
  Notisar
  Baksida
  Sport
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

«Faderen»


 
STUDVEST FØLGER TEMAET:
SCENEOMTALER TEATER
Av: August Strindberg, Regi: Jan Maagaard, Scenografi: Peter Schulz. Teater.

Karakter: A

Tekst: GURO JOHANSEN

Like aktuell i 2007 som i 1888. Den evige kjønnskampen, tvil om farskapet, foreldrenes kamp om barnet, ekteskapsinstitusjonen, religion versus vitenskap, galskap. Alt dette er temaer vi finner i «Faderen», og som kan sies å være høyt aktuelle også i dag. Hos Strindberg, som i Ibsens dukkehjem er kvinnen fortsatt bundet, men Strindberg viser ingen kvinnenåde. Han går dypt inn mellom de fire vegger, og viser kvinnens interne makt, hennes manipulerende list. Parallelt med filmen «Tatt av kvinnen» på Magnus Barfot blir teaterstykket «Faderen» på DNS også tatt av kvinnen. Mannen er offeret og kvinnen overgriperen. Eller...? Her ender det i alle fall ikke godt.

Instruktør Jan Maagaard har valgt en naturtro oppsetning av Strindbergs psykologiske drama, et klokt valg, for et stykke som Faderen trenger ingen moderne makeover. Det tette, stramt komponerte dramaet ligner en ekte thriller, der musikken i denne oppsetningen medvirker til kalde grøss. Scenografi, kostymer og rekvisitter er som tatt ut av Strindbergs tid. Bare den klassiske titteskapsscenen har fått en liten moderne tvist. Den firkantede 1800-tallsstuen har fått en asymmetrisk trekant i taket. En moderne arkitekt har vært på besøk, og sammen med de nydelig, harmoniske fargene, rødvinsrøde vegger, mørkeblå bakgrunn, og grått trekanttak, blir det gammeldagse elegant hyllet inn i en moderne minimalistisk ramme.

Jan Grønli spiller gnistrende godt som rittmesteren, faderen som blir presset ut i galskap av sin manipulerende kone. Og den iskalde kona, som sår tvil om farsskapet til den elskede datteren, er overbevisende spilt av Marianne Nielsen. Til tross for at stykket ender tragisk, vekker de sterke og velformulerte dialogene, og den svarte humoren, stadig publikums latter. En perle av et drama.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


Kommentarer (gammelt system)



...Til tross for at stykket ender tragisk...
Ka som skjer då?



det handler om hvordan kvinnen manipuler alle menneskene rundt seg for og få sin vilje slik at datteren kan bo hjemme hos henne og ikke reise inn til byn slik som faren/tirrmesteren vil. Tilslutt tror alle at han er sinnsyk og han blir pålagt en tvangstrøye, og dette kommer som et sjokk og han dør av hjertestans eller noe sånt. Din kommentar



  SØK I STUDVEST:

SISTE ANMELDINGAR