55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

Klovner i Kamp

Norges Handelshøyskole, onsdag 17. mars, UKEN.

Tekst: MIKKEL TOFT GIMSE

De gamle er yngst! Klovner i Kamp har vært en av de ledende aktørene innenfor norsk hip-hop i mange, mange år, og inspirert utallige andre morsmålsrappere i det langstrakte land. Med så mye tid tilbakelagt i studioer og på scener er det ikke rart at gutta har tatt det litt roligere de siste årene. Dette har medført lite nytt materiale og svært få konserter, men ingen kan klandre dem for å trenge en pause. Og pausen virker til å ha gjort dem godt, for fra det øyeblikket Allis, Dr. S, Dansken og Fingeren går på scenen er det fullt kjør og det skinner tydelig igjennom at de synes det er gøy å stå på en scene sammen. Det er faktisk sjelden man ser en så smittende sceneglede, og smitter gjør den. Når Kaninkoker settes i gang som sang nummer to er stemningen i Aulaen ekstatisk, og så godt som hele salen synger med på refrenget.

Den gode stemningen holder seg hele konserten, og selv fleipingen mellom sangene, som ofte ellers har et anstrengt preg, fungerer godt mellom klovnene som fremstår som en gjeng man gjerne skulle vært en del av. Norges kanskje beste DJ, Fingern, gjør også sitt for at showet blir bra og viser hvor stor betydning en god mann bak spakene har å si for en vellykket hip-hop konsert. Det nye anlegget i Aulaen får virkelig vist at det var en verdig investering.

NHH er en skole med høy andel østlendinger, og det er ikke mange erke-bergensere i Aulaen i kveld, så når klovnene kjører i gang sin hyllest til hovedstaden stiger stemningen ytterligere noen hakk. Det er som en virkelighetsflukt fra en hverdag i en by fylt med Brann-flagg, lokalpatriotisme og hat mot «drittlendinger», og de skjortekledde Oslo-vest-ungdommene i salen nyter det i fulle drag, særlig når den etterfølges av en Lyn-sang. Klovnene introduserer seg selv som KiK jr, ettersom originalene har blitt for gamle, men denne kvelden var de mer sultne og energifylte enn alle yngre norske rappere lagt oppå hverandre, og når de i tillegg har med seg over 50 års erfaring til sammen blir det en proff opplevelse blandet med barnlig glede.