Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
  Omtalar
  Notisar
  Baksida
  Sport
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

«Amatør!»


 
STUDVEST FØLGER TEMAET:
SCENEOMTALER
UKE-revyen 2010.

Karakter: B

Tekst: HILDE ELISABETH BJØRK


Flott ensemble. Aktørene i UKEN-revyen viser herlig spilleglede og scenetekke. En utrolig bra åpning, med korps, cheer-leadere og orkester, som også får i gang latteren, setter en fin standard for forestillingen. Og de klarer å holde på den revyen igjennom. I løpet av snaue to timer blir publikum underholdt med alt fra OL og klysete NHH-ere, til amatørteatergruppa «Svart fremtid».

Rosen fortjener først og fremst skuespillerne, for de er virkelig gode. De virker svært komfortable på scenen og gir rom for små detaljer som gir «det lille ekstra» til sketsjene. Det er mange godbiter å trekke frem. I «Albino Patchino» møter vi en gjeng med albinoer som synger «Eg må ha solfaktor på» (langt mer fengende og mindre irriterende enn Vaulars «Solbriller På»). Nicholas Roberts gir oss en fantastisk parodi på Barack Obamas retoriske evner, og er skremmende lik både i utseende og fakter. Magnus Fredriksen tar på seg rollen som Eyvind Hellstrøm for å rydde opp i revyen, og det funker som bare det.

Det som gjør sketsjene morsomme er at de ikke er forutsigbare. Det er likevel enkelte ganger at jeg tar meg selv i å lete etter hva som er poenget med selve teksten i sketsjen. Men det reddes stort sett av godt spill fra skuespillerne. Revyen klarer fint å balansere mellom sketsjer, dans og sang, men jeg skulle gjerne byttet ut et par sanger for å få sett mer av korpsgjengen.

Forestillingen er virkelig godt gjennomført, både når det gjelder ensemblets prestasjoner, men også praktiske utfordringer som sceneskift. Overgangene er kjappe, ofte glir numrene over i hverandre, og dette gir en fin flyt i forestillingen. Den enorme scenen gir rom for estetiske detaljer, for eksempel prosjektering av korpsgjengens «hangover». Dette er detaljer som er med på å løfte helheten, og som nok i stor grad skyldes den innleide instruktøren og koreografen. Så får det være at formen overgår innholdet noen ganger. Jeg lar meg rive med i sceneshowet.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE ANMELDINGAR