Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
  Omtalar
  Notisar
  Baksida
  Sport
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

Lekebutikk


TYNN RØD TRÅD Hvordan forholder vi oss til hverandre? Har virkeligheten en tynn rød tråd? Immaturus, her ved Elin Skaar og Ann Kristin Jenssen (i bakgrunnen), ser nærmere på saken. FOTO: MARTHE SVANTESVOLD

 
FAKTA
Forestillingen er produsert av Studentteateret Immaturus

Stykkets tittel er «Drypp», mens arbeidstittelen er «Ikke-vet-jeg-hvem i mellomrommet (sammen med alle de andre)»

Forestillingen spilles i Østre Skostredet 3 kl. 19:30 til og med fredag 18. mars


STUDVEST FØLGER TEMAET:
IMMATURUS TEATER
Immaturus spiller teater i et tomt butikklokale.

Tekst: FRANK LANDE

– Okei, alle må gå ut på gaten.

Det er torsdag ettermiddag og litt over et døgn til premieren av teateroppsetningen «Drypp». Regissør Ingrid Granum Ellestad leder oss ut på gaten, for at denne øvingen skal ligne så mye på stykket som mulig. For det er der stykket skal begynne i morgen kveld. Kun de fem skuespillerinnene får være igjen inne i butikken. Det regner ute og folk haster forbi under paraplyene sine. Fire av jentene stiller seg i vinduene og ser ut på Østre Skostredet.

– Okei, nå kan vi gå inn igjen, sier Ingrid.

HJERNEDRYPP

Tradisjonelt sett har Immaturus hatt sine oppsetninger i Storelogen på Kvarteret. Flere grupper har de siste årene våget seg utenfor, og denne teatergruppen bestemte seg for å sette opp forestillingen i butikken allerede før de visste hva de skulle sette opp.

– Her har vi frihet til å overraske publikum, sier scenograf Christian Hjelle.

– En teaterscene har mange forventninger knyttet til seg; det har ikke et tomt butikklokale.

Hele gulvet er dekket av knallgrønt kunstgress, for å viske ut skillet mellom ute og inne. Fordi det er vinduer i butikken vil publikum kunne se ut på gaten på folk som går forbi, samtidig som de som går forbi utenfor vil kunne se inn mens stykket fremføres. Tilfeldig forbipasserende blir en del av stykket enten de vil eller ei, og publikum blir på samme måte en del av gatebildet.

Mellom scener får regissøren en del praktiske spørsmål.

– Ingrid? Skal jeg ha på denne buksen?

Ei av jentene lurer på om noe har forandret seg siden forrige gang de øvet. Hun får vite at de har gått tilbake til de hvite skjørtene for øyeblikket.

– Egentlig skal ikke kostymene være slik som de er nå, forklarer Ingrid.

– Egentlig skal ingenting være slik som det er nå, sier ei av skuespillerinnene og ler.

KUNST OG GRESS

Én scene åpner med at to av jentene diskuterer metafysiske spørsmål mens de krangler om hvorvidt lampene skal være av eller på. Ei annen jente forviller seg ut på gaten. Når noen i butikken åpner et ballerinaskrin og en tynn melodi flyter igjennom rommet, begynner jenten ute på gaten å gjøre piruetter.

Er det noen sammenheng mellom de ulike scenene i stykket?

– Det er som en lang tankerekke, i halvsøvne, mener skuespillerinne Ann Kristin Jenssen.

– «Lek» er et viktig stikkord, sier Ingrid, og de andre nikker bekreftende.

Den vanlige rekkefølgen på å sette opp et teaterstykke er å finne en tekst, så skuespillere og til slutt en scene å fremføre det på. «Drypp» utviklet seg i nøyaktig motsatt rekkefølge. De inviterte til audition under arbeidstittelen «Ikke-vet-jeg-hvem i mellomrommet (sammen med alle de andre)»

– Denne tittelen er egentlig ganske irrelevant for stykket slik det er nå, sier Ingrid og understreker hvordan oppsetningen har fått utvikle seg fritt fra starten av.

– Dette butikklokalet ble utgangspunktet, og la føringer på hvordan resultatet har blitt, sier Christian.

I praksis har det innebært at skuespillerne har brukt seg selv som utgangspunkt og så latt assosiasjonene strømme fritt i butikken. Ingrid har gitt dem oppgaver hvor de har måttet konfrontere sine fordommer, og utvikle forskjellige tankerekker som spinner ut fra, for eksempel, et eller annet ord.

– Alt er blitt til igjennom oppgaver, improvisasjon og en hyttetur, sier hun.

KVELDSÅPENT

Hele dagen går folk igjennom Østre Skostredet, men i halv åtte-tiden fredag kveld begynner noen å stoppe opp utenfor hus nummer tre. En gruppe unge mennesker står i lyset fra vinduene og venter på at butikken skal åpne. Det er ikke noe forheng foran vinduene, så alle kan se de siste forberedelsene bli utført.

De fire jentene stiller seg i vinduet og stirrer ut på gaten. Nå begynner det snart.

En mann som har vært på butikken rundt hjørnet stopper opp og kikker inn i den ene vinduet. Han henvender seg til de som står nærmest:

– What`s going on? spør han.

– Åh, eh, theater, er det ei som svarer.

– Really? Han peker på butikken.

– Here?



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE KULTURSAKER
SISTE NYHENDE