55 54 51 48
55 54 52 21

«Relativt Lykkelig»

SV-revyen 2010.

Tekst: HILDE ELISABETH BJØRK

Samfunnsbevisst moro? SV-revyen glimter tidvis til, men helhetlig blir det altfor platt. Gårdagens publikum hadde det imidlertid veldig morsomt, kanskje fordi de stort sett besto av venner og SV-ere.

Revyen er satt sammen av 21 løsrevne numre, som tematisk sett ikke alltid forholder seg til tittelen «Relativt Lykkelig», og det er helt greit. Men problemet er at innslagene ikke står sterke nok alene. Åpningsnummeret minner om en intro til en dårlig familiekomedie på TV, og deretter følger ni relativt kjedelige innslag frem mot pause. Andre del er imidlertid bedre enn den første. I «Eventyr i Bergen» viser skuespillerne en fin komisk timing, og bringer for første (og siste) gang latteren frem hos undertegnede. Et annet høydepunkt er «Vi har tatt makten», en herlig re-make av «Cell Block Tango» fra musikalen Chicago, der jentene på scenen fremstår som scenevante og har publikum i sin hule hånd. Dansenummeret «Old school» er også et godt avbrekk mellom den tidvis labre underholdningsverdien i forestillingen.

Problemet med SV-revyen er at medlemmene ikke vet hvor de vil. De har stort sett lagt fra seg SV-humoren, og gapt over alt annet. Men sketsjene sitter ikke stramt nok til at vitsene blir spesielt morsomme. De prøver seg til tider med dagsaktuelle tema som i sketsjen «Sensuretaten», men selve komikken og punch linene er ikke spesielt originale. En parodi på en hardbarka nordlending er ikke lenger morsomt (uten at undertegnedes opphav har betydning her). Andre sketsjer har potensial til politisk satire, som «Grevinnen og hovmesteren» (der grevinnen er Siv Jensen som nyvalgt statsminister, mens Eli Hagen ligger under tigerskinnet på gulvet), men det virker som om det overhodet ikke har vært fokus. Det som står igjen er en ganske pinlig affære som hviler på enkeltpersoners mimikk, som ikke alltid er like vellykket. Noen ler fortsatt av denne sketsjen på lillejulaften, mange av dem befant seg nok i salen på tirsdag.

Revyen skal ha et pluss for flotte kostymer og rekvisitter, og bandet som gjør en god innsats både som back-up og mellom-underholdning. Men forestillingen er for lang. Det kunne med fordel vært kuttet ned på innslagene og jobbet mer med å forbedre de gjenværende. For det ligger potensial i mange av tekstene og i skuespillerne, som forøvrig jevnt over gjør en god innsats. Det er heller regien som skinner igjennom som svak. Det bare treffer ikke helt, med unntak om du har en kompis som er med og ler mer av ham enn av selve sketsjen.