55 54 52 21

«Hjem til jul»

Forfatter: Laila Stien
(Tiden Norsk Forlag)

Karakter: E

Tekst: IDA ROLAND BIRKVAD

Husmorsbrosjyren. Laila Stien har skrevet boka om mødrene våre. Eller rettere: alle de karikerte forestillingene vi har om hvordan mødrene våre blir når vi flytter hjemmefra. Damene i begynnelsen av 50-årene som ofte har en jobb i det offentlige, som liker jordfargede, ikke altfor tettsittende klær, litt sånn artig møbeldesign og rødvin med venninnene.

Laila Stien har ord på seg for å være den norske, kvinnelige forfatteren med øye for det nære, det hverdagslige, det ofte oversette. I «Hjem til jul» har hun samlet en rekke små fortellinger om livene til en venninnegjeng i alderssjiktet der småborgerligheten har rukket å sette seg i kroppen. Stiens prosjekt synes å være å sette fokus på de ikke fullt så dramatiske, men like fullt viktige tingene som skjer når livet etter at barna har flyttet ut, begynner.

Den første novellen setter an tonen i boka. I enkle, likefremme formuleringer tegner Stien et bilde av venninnegjengens døgn på hyttetur. Nå skal mennene der hjemme virkelig få kjenne på hvordan livet ville vært uten dem! Leseren sitter og lurer intenst på hvorvidt Stien er ironisk idet fortelleren i novellen betror seg til en: «Finnes ikke noe koseligere enn vedfyring (…) Og stearinlys overalt. Stjerneklart ute, knitrende snø under skoene (…) Prate og kose seg (…) Veldig hyggelig og fortrolig liksom». Stien bruker mye tid på beskrivelser av hva venninnegjengen snakker om: strømregningen, de nye støvlettene til den ene, luftveisplagene til en annen. Når mennene deres er utro finner de trøst i hagestell og kjælne katter. Og selvfølgelig vin. For «vin må til», som Stien skriver. Boka er tidvis overfylt med vel- og oppbrukte klisjeer for å understreke det hverdagslige.

Stiens noveller får en til å lure: ironiserer forfatteren bevisst eller ufrivillig over denne aldersgruppen som så ofte legger seg lagelig til hugg når ungdommen ler av foreldregenerasjonen? Er Stiens novellesamling skrevet for gjenkjennelsesfaktoren, så virkelighetens middelaldrende damer kan nikke anerkjennende fordi de også har en sånn venninne? Anmelderen er positivt innstilt til at den store litteraturen også ligger i de små ting, men det er måte på hvor kjedelig hverdagen skal være. Forslitte venninner og kvinnelige karikaturer gir leseren en matt følelse i kroppen. Dessuten er ikke mamma ille.