55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

Datarock

Det Akademiske Kvarter – Teglverket, fredag 5. februar.

Tekst: MIKKEL TOFT GIMSE

Fylte Kvarteret med kjærlighet. Etter tre års ventetid og med visshet om at flere hundre fortsatt sto ute i kø og frøs, eller forgjeves prøvde å krangle seg forbi de siste vaktene inn i den utsolgte konsertsalen, var det med en viss følelse av å være et utvalgt folk publikum i Teglverket ventet på Datarock. Og etter en rekke vanvittig sterke opptredener tidligere i byen, var det litt av noen forventninger til kveldens konsert.

Men åpningslåta, «Bulldozer», setter ikke i gang konserten med like mye energi som vi er vant til fra denne gjengen, og selv om de følger opp sterkere med «Give it up» føles starten litt seig og publikum er ikke helt klare for Saroeas stagediveforsøk, uten at det blir helt Mira Craig. Men når Ketil Mosnes drar igang kveldens første saksofonsolo, begynner det å bli godt og varmt og publikum blir lett med i trampeklapp mens gutta starter «Nightflight to Uranus». Stemningen er varm, svett og begynnende ekstatisk, slik det skal være på Datarock. «Sex me up» holder nivået oppe, men med et par sanger av nyere dato synker stemningen både i salen og på scenen litt igjen.

Det er tydelig at det er første albumets klassikere som treffer publikum best, men ingen regel uten unntak og med «Back in the 70s» drar Saroea og gjengen stemningnivået høyt opp igjen. Og derfra og inn går det bare oppover. Når gutta får selskap på scenen av et kor og drar i gang «Fa-fa-fa» eksploderer det både på scenen og i publikum og tre års ventetid, fulle garderober og venner utenfor og alt annet vondt er glemt og det er umulig ikke å få frysninger, en følelse som holder seg gjennom de siste låtene. Publikum elsker Datarock, Datarock elsker publikum, alle elsker Kvartert og når hele Teglverket synger med på «Time of Our Lifes» er det en himmel og et hav mellom inne og ute, og vi er slitne, varme og lykkelige over å være på riktig side av det skillet. Teglverket er offisielt gjenåpnet og gjenoppvarmet.