55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

Oral Bee

Norges Handelshøyskole, onsdag 17. mars, UKEN.

Tekst: MIKKEL TOFT GIMSE

Karaokekonsert. «Rules Dont Apply to Me» står det på t-skjorta til Oral Bee og etter det er man nødt til å dømme han også. Oral skaper sine egne regler og slik har det vært siden han startet sin karriere på nittitallet med sin norske versjon av vestkyst-gangstarap, en sjanger som absolutt ikke falt i smak hos de ledende norske hip-hop hodene. Nesoddens største sønn har alltid gjort sin helt egne greie og måttet tåle mye hat for det. Men en fanbase har han da klart å skape seg, noe man ser når han en sjelden gang har et live show. I kjelleren på NHH er det høy allsangen til Orals største hits – allerede før han går på scenen ...

Stemningen er det altså lite å si på når Big Beezy entrer festen, og da er det så synd at han og Pimp Lotion ikke leverer, ettersom omstendighetene ligger så godt til rette for dem. For selv om Oral er en av Norges beste rimskrivere er han ikke noen live-artist, noe om synes godt i den ungdomsklubblignende NHH-kjelleren. Flyten sitter ikke i nærheten av så bra som på plate og hype-mannen «Pimp-Lotion» forbedrer ikke inntrykket.

Publikum er allerede godt hypet og kan de fleste tekstene enn Lotion, som trekker konserten ned med en flow som ikke hører hjemme på en scene. Men den godt berusede gjengen som har samlet seg i kjelleren kjenner tekstene fra før av og gjør jobben lett for gutta på scenen. Når da Oral og Pimp-Lo drar igang russehitsene sine er det faktisk skikkelig russestemning i salen. Mimrelåta «Tilbake til the 80s», er for anledningen gjort om til en Michael Jackson-tribute og stemningen er en god blanding av moro, fyll og kleint, en stemning som kler Oral Bee godt.

Alt i alt får vi vel det vi kan forvente av gangsteren fra 1450. Han leverer allsang-rap, bouncing og hiphop-klisjer og fungerer slik som en god oppvarter for et karaokeshow. Da er det godt at publikum bidrar med sang og liv igjennom hele konserten, og når Beezy og Lotion trekker seg tilbake, er det de foran scenen som fortjener mest skryt for innsatsen.