55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

«NyNorsk»

CARTE BLANCHE. En helaften med fascinerende og sterke kroppsuttrykk, mener Studvests anmelder FOTO: HILDEGUNN HOLTET

Koreografi: Arouni, Røsdal Avdal, Hjort Inao & Inao (Carte Blanche)

Detaljer i sammenheng. Årets første Carte Blanche-forestilling, «NyNorsk», består av tre samtidskoreografier av fire ulike koreografer: «Borboleta» av Kristin Hjort Inao og Yoshifumi Inao, «Fallen Behind Me» av Christopher Arouni og «Horisontale Plan» av Heine Røsdal Avdal. Gjennom de tre koreografiene inviteres publikum på en reise et sted mellom menneskekroppens abstrakte og uforutsigbare reaksjoner på en sinnstilstand, til kroppens mer motiverte handlinger i møte med en konkret ytre verden. Men forholdet mellom det individuelle og det generelle synes òg å gripe over i hverandre. Møtet mellom de to aspektene oppleves ikke bare som glidende, men også brutale - som et bilde på en kollisjon mellom det private og det fellesmenneskelige i en kamp om å bli sett, og dermed kanskje også fullbyrdet.

«Borboleta» trekker på mange måter en parallell, men også et skille mellom det som skaper likhet og unikhet i et fellesskap. Dansen gir rom for de enkle gestene, som en berørelse, eller et blikk, til en mer kompleks koreografi som blant annet kan fremstille detaljene i en mannskropp som ledd for ledd knekker sammen mot bakken. «Fallen Behind Me» tar publikum med på en reise i tid og rom gjennom tre kvinners dans. Reisen går fra det som kan virke som en vakker sommermorgen mot en havhorisont, til mer konkrete fluktbilder over et fjell som flimrer mot sceneteppet. «Horisontale Plan» kan på mange måter sies å være den mest narrative koreografien av de tre innslagene. Det narrative aspektet hviler på alt fra karakterenes særtrekk – som deres nervøse rykninger, til et kostymevalg som skaper grobunn for arketyper. Usikkerheten i det som kan tolkes som et moderne og delvis følelseskaldt (og «vakkert» voldelig!) bysamfunn synes imidlertid til å falle for det menneskelige (og banale?) behov for kjærlighet – selv om det bare varer en dans.

Stykket «NyNorsk» er alt i alt en vakker representasjon av menneskelige uttrykk – uttrykk som synes å være påvirket av kroppens forhold til sin indre og ytre omgivelse. Koreografiene er varierte og byr på ulike stemninger som kan være mer eller mindre abstrakte, men som òg kler hverandre godt i deres sammenheng. For alle elskere av dans, byr stykket garantert en helaften med fascinerende og sterke kroppsuttrykk, vakker lyssetting og stemningsfull og meningsbærende musikk. Men forestillingen anbefales også for dem som ønsker å bli bedre kjent med de mer alternative sidene av dansen, og oppleve dens detaljer og mangfoldige uttrykksmuligheter på et nærmere hold.