Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
  Omtalar
  Notisar
  Baksida
  Sport
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

Kreativ prat om en døende kunstart


 

FOTO: © STUDENTAVISA STUDVEST - WWW.STUDVEST.NO
STUDVEST FØLGER TEMAET:
TEATER
Forestillingen «Drummer wanted» av Richard Maxwell kalles anti-teater. – Uansett hvor hardt du prøver å være ekte, er det du gjør fortsatt falskt.

Tekst: GURO JOHANSEN

Hypernaturalistisk, postmodernistisk, postdramatisk, minimalistisk, eksperimentelt og anti-teatralt. Kritikerne strever med å plassere Maxwells stykker. Med sin stiliserte «anti-stil» vil Maxwell unngå det han kaller automatisk teater.

– Jeg vil ikke gi publikum det de vil ha, sier han.

UREALISTISK REALITET

Monotone stemmer, uttrykksløse ansikter, lange pauser. «Mamma, det gjør vondt», sier Frank når han brekker benet i en trafikkulykke, uten kraft og uten overbevisning. Med det realistiske teaterets spilleregler ville det sannsynligvis blitt dømt som dårlig skuespill. Anti-teatralt blir det gjerne kalt i dag.

– Uansett hvor hardt du prøver å være ekte, er det du gjør fortsatt falskt, for det vil alltid være en del av den rammen du befinner deg i.

Slik forklarer Maxwell inspirasjonskilden til den spesielle spillestilen han er kjent for. «Drummer wanted» handler om den skadde trommeslageren Frank som bor hjemme og blir pleiet av sin middelaldrende mor. Den handler om den trygge, men kjedelige hverdagen, visa usikre drømmer og forventningspress. «Jeg hater når folk kan høre hva jeg sier», roper Frank. «Jeg snakker så jeg slipper å høre stemmene i hodet mitt», sier moren. Man aner en språkkritikk i retning Beckett, Ionesco og Pinter; en generell kjedsomhet og meningsløshet knyttet til språket.

LIVE-ASPEKTET

Midt i den store, mørke Teatergarasjen er det satt opp et lite beige overklassehus. Ett rom, utstyrt med ikke mer enn et trommesett, et gammelt piano og noen stoler, lyser blasst mot oss. Den halvfulle salen sitter spent og venter på at lyset skal slukke og forestillingen begynne. Forestillingen begynner, lyset slukkes ikke. Følelsen av kikkeboksteater er i ferd med å snu. Publikum er ikke bare fluer på veggen. Alle bevegelser synes, alle ansikter ses.

– Teaterets særegenhet er live-aspektet. Det skaper i større grad enn for eksempel film, en følelse av delt opplevelse, sier Maxwell.

Kontrakten mellom publikum og de to skuespillerne i «Drummer wanted» føltes mer bindende enn ellers. Da en av publikummerne forlot salen halvveis i stykket, hørtes skrittene hans ut som elefantskritt, og da den skadde trommeslageren Frank og hans middelaldrende mor sang karaoke, fikk man lyst til å applaudere.

– Musikk spiller en viktig rolle i stykkene mine, også under skriveprosessen. Musikk har en helt spesiell umiddelbarhet ved seg, som også er noe av det karakteristiske jeg altså liker ved teateret, sier Maxwell.

FØLG TEATERDRØMMEN

Den 38 år gamle regissøren har vokst opp i en skuespillerfamilie. Han ville egentlig bli rockestjerne, men begynte karrieren med en skuespillerutdannelse, før han endte opp med å skrive og regissere.

– Det begynte vel allerede i barnehagen. Det eneste barnehagetanten hadde å si om meg var at jeg elsket fortellinger. Da jeg ble litt eldre ville jeg bare bli berømt. Grunnen til at jeg gikk fra skuespill til regi var nok at jeg ville ha mer kontroll over resultatet av den kreative prosessen, sier Maxwell.

– I dagens multimediale verden kan det nok se ut til at teater er en døende kunstform. Jeg synes alle som har en drøm om å drive med teater skal følge drømmen sin, sier han.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE KULTURSAKER
SISTE NYHENDE