Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
  Notiser
  News (in English)
  I gamle dagar
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

Vil modernisere undervisningen


ENDRING. Mange studenter vil ta i bruk nye undervisningsformer, og ønsker PC på eksamen. FOTO: CHRIS RONALD HERMANSEN

 
MER OM DENNE SAKEN:
Fem på Høyden
DIGUIB
Prosjekt for bruk av digitale hjelpemidler og støttesystemer for undervisning ved Universitetet i Bergen.
Omfatter digitalisering av pensumlitteratur, eksamen og forelesninger.
Prøveprosjekt for digitalisering av forelesning høsten 2010, og digitalisering av eksamen vår 2011.
Ledes av viserektor for utdanning, Kuvvet Atakan.

ULIKE TIDER - LIK UNDERVISNING
Samarbeid mellom studentledelsene ved Universitetet i Tromsø, Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen og NTNU.
Postkortkampanje med mål om mer moderne undervisning. Postkortene gis direkte til foreleser.

Ønsker:
PC på eksamen
Podcasting av forelesning
Problembasert læring
Aktiv bruk av internettløsninger i undervisningen
Involverende undervisning

Med en postkortkampanje vil studentpolitikerne få foreleserne til å bruke podcast og internettløsninger. – Universitetene har ikke fulgt med i timen, sier studentleder.

Tekst: IDA MARIA RUDJORD

– Studenter er vant til PC i hverdagen. De kommer fra videregående der alle får utdelt egen PC, og blir satt tilbake i tid når de kommer på universitetet, sier leder i Studentparlamentet ved Universitetet i Bergen, Synnøve Mjeldheim Skaar.

For å få foreleserne til å forbedre undervisningen har de satt i gang en postkortkampanje. På postkortene oppfordres foreleserne blant annet til å starte med podcasting av forelesninger og mer involverende undervisning.

– IKKJE FULGT MED

– Universitetene har hengt langt etter når det gjelder bruk av teknologiske hjelpemidler. Vi føler de ikke har fulgt med i timen, og det har vært liten vilje til å satse på undervisningen. Da koster det litt å hente seg inn igjen, sier Mjeldheim Skaar.

Viserektor for utdanning, Kuvvet Atakan, sier at studentene har tilgang på mye informasjon allerede på Internett, med podcaster av flere forelesninger. Han påpeker at det er en stor utfordring å nå ut til studentene for å informere om dette.

– Studentene fremmer krav, men ser ikke hvilke tilbud som eksisterer allerede, sier han.

Atakan sier at de har satt i gang et prosjekt kalt DigUiB, der målet er digitalisering av pensumlitteratur, forelesning og eksamen. Når prosjektet er ferdig utviklet, er planen at hvert fakultet får de ressurser som trengs til å forbedre undervisningen.

Han mener sikkerhetsutfordringer og avklaring om rettigheter er årsaken til at det har tatt såpass lang tid.

– Vi må være bombesikre på at sikkerheten fungerer før vi tar beslutninger, sier Atakan.

DELTE REAKSJONER

Mjeldheim Skaar mener at undervisningen har godt av et ansiktsløft, men påpeker at reaksjonene blant forelesere har vært ulike.

– En foreleser lurte på om vi skulle slutte helt med å ha vanlig forelesning. Da lurer jeg litt på hvor mye han legger i undervisningen sin, sier hun, og legger til:

– De foreleserne som er sinte på denne kampanjen, er de som trenger denne mest.

Atakan innrømmer at reaksjonene i fagmiljøene er delte, men påpeker at den enkelte foreleser selv må vurdere om man skal ta i bruk digitale hjelpemidler i undervisningen.

– Det er forskjellige behov til forskjellige settinger. I noen sammenhenger passer det bedre med en tilstedeværende og intim undervisningsform, sier han.

– Vi kan ikke vurdere faglig innhold, og kan derfor ikke overprøve faglærernes ekspertise.

Han sier at foreleserne enda ikke har fått noen opplæring i bruk av teknologiske hjelpemidler.

Professor i administrasjon og organisasjonsvitenskap, Audun Offerdal, mener at undervisningen er god nok som den er. Han påpeker at undervisningen godt kan moderniseres, men at tavlen ikke må bli borte.

– Ikke prøv å tro at en student kan lære alt på fjernundervisning. Man er avhengig av å jobbe i en gruppe. Jeg tror ikke podcasting er en smart løsning, fordi studentene vil bli sittende hjemme, sier han.

GLOBAL TREND

Mjeldheim Skaar påpeker at det er på høy tid at Universitetet i Bergen tar del i moderniseringsbølgen som preger resten av verden.

– Dette er en trend vi slenger oss på. I USA og England er podcast av forelesningene en selvfølge, hevder hun.

Hun mener at opprettelsen av DigUiB er et tegn på at ledelsen har hørt studentenes krav, men håper at fakultetene aktivt informerer foreleserne om prosjektet.

– Faglærerne vil måtte bruke litt mer tid på hver forelesning, men målet må være bedre resultater blant studentene, sier hun.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE NYHENDE
SISTE KULTURSAKER