Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
  Notiser
  News (in English)
  I gamle dagar
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

– Dropp søtsakene på lesesalen


KJEMP MOT SØTSUGET. Baserer du kostholdet ditt på naturlige råvarer som fet villfisk, vilt og sjømat, vil energibehovet holde seg stabilt, sier Anne Lene Johsen, redaktør i det populærvitenskaplige magasinet VOF. Hun oppfordrer studenter til å la sjokoladen ligge igjen i butikkhyllen. FOTO: EMIL WEATHERHEAD BREISTEIN

 
ANNE LENE JOHNSENS KOSTHOLDSRÅD
1. Spis når du er sulten, ikke nødvendigvis til faste tider.
2. Spis lavglykemisk.
3. Spis så mye fett at du holder deg mett i fire til seks timer eller mer.
4. Drikk når du er tørst. Bruk rent kildevann eller renset vann med sitron. Drikk romtemperert vann til måltidene.
5. Ta kostilskudd.
6. Spis matvarer basert på naturlige råvarer som fet villfisk, vilt, sjømat, økologisk oppdrett. Suppler med grønnsaker som vokser over jorden. For eksempel brokkoli, salat, paprika og grønnkål.

KETOSE
Skjer når man slutter å tilføre kroppen karbohydrater, og erstatter dem med proteiner og fett.
Kroppen forbrenner dermed fett for å dekke sitt energibehov.
Ketoner eller ketonlegemer er molekyler som oppstår under fettforbrenningen.
Bivirkninger kan være dårlig ånde og at man føler seg slapp og trøtt.

ERNÆRINGSSTUDENTENES KOSTHOLDSRÅD
1. Spis variert. Da er det lettere å dekke alle næringsbehovene.
2. Velg grovt. Fullkornsprodukter inneholder mer vitaminer, mineraler og fiber enn produkter med siktet mel. Det gir i tillegg en bedre metthetsfølelse.
3. Se farger. Tenk variasjon når du velger dine «5 om dagen»
4. Velg magre melk- og kjøttprodukter.
5. Spis fisk, både fet og mager.
6. God måltidsrytme. Ikke la det gå for lang tid mellom måltidene, da dette kan føre til at man blir slapp og får søtsug.

For å holde på energien og konsentrasjonen den siste timen på lesesalen, tyr mange studenter til sjokolade eller søt frukt. – Spis mye fett isteden, oppfordrer kostholdsentusiast.

Tekst: LINN ENGESVIK

– Mat med mye sukker og raske karbohydrater gjør at blodsukkeret stiger kraftig, og man føler seg kvikk og opplagt i en kort periode. Men når blodsukkeret faller igjen, vil konsentrasjonen og energien følge i samme spor, sier Anne Lene Johnsen.

Hun er innehaver av hjernefabrikken.no og redaktør i det populærvitenskapelige magasinet VOF (vitenskap og fornuft).

Johnsen anbefaler et kosthold der kroppen bruker såkalte ketonlegemer isteden for sukker som kilde til energi. Da spiser man mat som inneholder rikelig med fett og litt proteiner. Da vil energinivået holde seg stabilt, og man slipper å føle seg trøtt og uopplagt.

NEI TIL «EKSTREMDIETTER»

Synne Ystad og Eli Skeie går siste år på master i klinisk ernæring ved Universitetet i Bergen. De anbefaler ikke å prøve slike «ekstremdietter».

– Man bør spise variert, og ikke utelate noen næringsgrupper helt. For å holde konsentrasjonen oppe gjennom en lang skoledag, bør man spise frokost med grove kornprodukter. Da får man jevn blodsukkerstigning, sier Skeie.

Ystad legger til at man fint kan spise yoghurt eller frukt som mellommåltid dersom man trenger påfyll før lunsj.

­– Det gjelder å planlegge dagen litt. Ha med matpakke og for eksempel litt frukt i sekken, sier hun.

Johnsen påpeker at man ikke trenger slikt påfyll, dersom man spiser lite karbohydrater og mye fett.

– Spis så mye fett at du holder deg mett i minimum fire timer, helst mer. Da trenger man bare to til tre måltider om dagen, forklarer hun.

– TENK SELV

Johnsen oppfordrer alle til å tenke selv når de vurderer kostholdsråd.

– Tenk på hva som er naturlig for mennesker å spise. Jeg pleier å ta utgangspunkt i hvilke typer mat som har vært tilgjengelig for oss lengst, sier hun

Ernæringsstudentene er enig i at man må tenke selv.

– Dersom man skal prøve en slik diett, er det viktig å sette seg godt inn i konsekvensene. Når man kutter ut kilder til energi og næringsstoffer, må disse erstattes av noe annet.

De legger til at man også må være forberedt på at kroppen kan reagere negativt på store kostholdsendringer.

– Ikke begynn midt i eksamensperioden, oppfordrer de.

Johnsen bekrefter dette.

– Det kan føles veldig rart i begynnelsen, men når kroppen blir vant til et kosthold uten sukker og med lite karbohydrater, som kun kommer fra grønnsaker, nøtter og bær, vil den forbrenne fett og få energien sin fra det, sier hun.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE NYHENDE
SISTE KULTURSAKER