Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

GAMLE SKOLEN VS NYE SKOLEN: «Gamlefar» Bjørn Torske (t.v.) var med da klubbkulturen først sprang frem i Bergen på begynnelsen av 1990-tallet. Stefan og Peter i Sex Tags dukket opp da den så smått sprang frem på nytt i fjor. FOTO: ERLEND RØSJØ

Klubbkulturetur


 
MER OM DENNE SAKEN:
Klubb á la carte
STUDVEST FØLGER TEMAET:
MUSIKK UTELIV
Klubbmiljøet i Bergen har ligget halveis i dvale siden tusenårsskiftet. Det siste året har det imidlertid våknet til liv igjen. Gamle klubbhjerter gleder seg, men skulle ønske lyden var bedre.

Tekst: JAN MAGNUS WEIBERG-AURDAL

– Det er veldig bra klubbliv i Bergen om dagen. God stemning, mange klubber og ofte stappfulle lokaler. Men, altså...lyden er dårlig, sier Bjørn Torske.

– KJEMISK FRITT FOR BASS

DJ-veteranen, som ofte omtales som «gudfaren for norsk house», utdyper:

– Det finnes knapt noen bass i anleggene, enkelte er nærmest kjemisk fri for det. Jeg synes noen ganger det er direkte ubehagelig å høre på, faktisk.

Torske får støtte hos kollega DJ Barabass - alias Gunnar Innvær.

– Det er helt klart mye crappy sound ute og går om dagen. Det virker som en del klubbeiere har sluttet helt å investere i lyd, slik tilfelle var på 90-tallet. Mye elektronisk musikk er jo faktisk produsert for å låte bedre jo høyere det spilles. Men selvsagt ikke skadelig høyt, påpeker han.

– Dessuten skulle jeg ønske det var mer fokusering på selve dansingen. Jeg ser for meg en klubb med helt svarte vegger og ingen vinduer. Total fokus på musikken, sier Torske med et smil.

FRA CHICAGO TIL BERGEN

Siden housemusikken fikk sitt gjennombrudd i Chicago på tidlig 1980-tall, spredte den seg med rekordfart over hele verden og definerte på mange måter en helt ny måte å tilnærme seg musikkopplevelse på. DJs ble ikke lengre sett på som småharry tullinger som måtte spille andres musikk for å få oppmerksomhet, repetetiv dansemusikk ble hyllet for å være innovativ – ikke intetsigende – og det «å klubbe» ble sett på som det mest trendy man kunne gjøre.

Til Norge kom klubbmusikken for alvor på begynnelsen av 1990-tallet. De to kjernepunktene var Oslo og Bergen. Og to av hovedpersonene i Bergen var Torske og Barabass.

– Jeg kom til Bergen i 1992, og da hadde klubbscenen allerede begynt å røre litt på seg. Husker godt min første spillejobb, på Klubb Phoenix i Lille Øvregaten. Det var helt fullpakket, og kostet 10 kroner å komme inn, mimrer Torske.

ELLEVILLE FESTER

I årene som fulgte dukket også andre legendariske klubber opp, som Vibe, Grooveyard, Choice, Miles Ahead, Agora, Permanenten og Klubb Elektra. Det ble spilt techno, house, drum'n'bass og goatrance om hverandre, og sagnomsuste fester ble arrangert på løpende bånd.

Torske drar frem episodene rundt den første Den Elleville Festen på Kvarteret i 1997 som et godt eksempel.

– Det var så stappfullt at drita fulle folk balanserte på taket og heiste seg ned gjennom takvinduene for å komme inn. Det var ganske drøyt.

KUNSTGUTTA

Den Elleville Festen i 1997 markerte på mange måter begynnelsen på slutten for den yrende klubbscenen i Bergen. Jo nærmere man kom år 2000, jo mer utvannet og kommersialisert ble klubbkulturen. Hissig listetrance tok over for den mer seriøse klubbmusikken, og folk mistet kjapt interessen. Men miljøet døde ikke helt ut. Det gikk bare tilbake til undergrunnen der den kom fra.

Slik holdt det seg også i de tre-fire første årene på 2000-tallet, før ting endelig begynte å røre på seg igjen. Blant annet i regi av to kunsteriske DJs fra Moss.

– Jeg husker godt da vi flyttet til Bergen høsten 2003. Vi trodde klubbmiljøet var på topp, siden vi tross alt hadde vokst opp med å digge folk som Bjørn Torske og Erot. Men det var ingenting her. Nærmest et skrekkscenario for vår del, sier Peter Mitterer i Sex Tags, og rister på hodet.

– Så derfor måtte vi bare gjøre noe med det selv.

RECTUM HER OG DER

Det gjorde også Mitterer. Sammen med broren Stefan slapp han løs kunstprosjektet og DJ-duoen Sex Tags i Bergens klubbliv.

– Det tok litt tid før vi fikk ordentlig innpass i klubbmiljøet her. Men vinteren 2005 begynte ting å skje. Vi hadde vår første DJ-gig på Cafe Opera i februar, og etter det tok det helt av. Da hadde vi 27 gigs fordelt på resten av året, forteller Stefan.

For de to studentene på Kunstakademiet, er ikke Sex Tags noen tilfeldig planlagt «greie». Det er såkalt situasjon og stedsspesifikk kunst, med fokus på platesnurring, klubbkonsept og image.

Sex Tags står - foruten flere 12" utgivelser (sammen med blant annet Bjørn Torske, Skatebård og Ungdomsskulen) og to labels - også bak sitt eget klubbkonsept, Club Rectum på Landmark. Konseptet er ikke geografisk begrenset til Bergen. Forrige uke gjestet duoen Tallinn med sitt Rectum. Og i juni kan finnene vente seg en solid dose Rectum, da Stefan og Peter inntar Helsinki.

HVORDAN HOLDE PÅ INTERESSEN

Selv om «gamlekara» Bjørn Torske og Barbass er litt småkritiske til enkelte ting ved klubbscenen i Bergen anno 2006, ønsker de ikke å fremstå som «gamle, gretne technogubber».

– Vi må passe oss, så vi ikke blir sett på som Bergens svar på de to gamle grinebiterne i Muppet Show. Hehe.

– Nei, men for å være alvorlig, klubbscenen i Bergen er utrolig spennende om dagen. Det skjer mye, det er stor variasjon i klubbtilbudet og det er kommet til mange friske unge krefter, sier Barabass.

– Folk har også fått mer forståelse for klubbmusikk. Å klubbe er blitt mer stuerent, legger Torske til.

– Utfordringen nå blir å holde interessen oppe. Jeg tror nøkkelen er å fokusere på helhetsopplevelsen. Sette sammen lys, lyd og effekter til en god pakke, understreker Barabass.

– Spesielt lyden, legger Torske til med et bredt glis.

Drita fulle folk som balanserte på taket og heiste seg ned gjennom takvinduene. Det var ganske drøyt.

Bjørn Torske om den første Elleville Festen.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE FRA APARTE
SISTE FRA MIDTEN