Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

LUFTHAVNENS SHERIFF. I sin airport patrol er vaktsjef Dagfinn Nyland både brannmann, nødhjelper og driftssjef for Flesland. De tre brannbilene kan skyte 60 meter lange vannstråler. De blir testet hver dag, men har enda ikke vært med på å slukke en ekte brann. FOTO: MARTE VIKE ARNESEN

Med hodet i skyene


 

KLAR FOR FART. Som en fugl flyr vaktsjef Dagfinn Nyland ned langs den tre kilometer lange rullebanen. Langs rullebanen holder 15-20 svaner til om sommeren. Tilsynelatende uten å bry seg om flystøyen. FOTO: MARTE VIKE ARNESEN
Du kommer deg ikke frem sånn helt uten videre. Neste gang du reiser til Schipol eller Gardermoen bør du si takk til flere enn flyvertinnen.

Tekst: ØYVIND LEFDAL EIDSVIK

– Alfa Bravo Yankee Delta, kan vi kjøre ut på rullebanen?

Dagfinn Nyland, Avinors vaktsjef ved Bergen lufthavn, Flesland, venter på svar fra tårnet. I bilen merket airport patrol er han lufthavnens sheriff. En mann som har sett en gråværsdag før. En som har målt friksjonen på rullebanen før.

Tårnet gir klarsignal, og Nylands patrol taxer ut på banen.

Han gasser opp. Nyland suser ned de tre kilometerne til rullebanens slutt. Nesten som et fly.

MIDDELS STOR BYGD

Har du lurt på hvem som ordner opp med bagasjen din etter at du har overlatt kofferten i flyplassens varetekt? Hvem som reagerer om noen får et illebefinnende på flyet? Og hvem som trasker rundt nede på asfalten mens du så godt du klarer prøver å ignorere sikkerhetsdemonstrasjonen ombord?

Da skal du vite at det er mange av dem. Mellom 1000 og 1500 mennesker sikrer sitt daglige brød på lufthavnen. Som en middels stor bygd på Vestlandet, altså. Nesten hele landets befolkning er i snitt innom Flesland en gang i året. Bare i forrige måned var 343.950 passasjerer på besøk. Det gjør flyplassen til den nest største i landet, og en av de største arbeidsplassene i Bergen.

Og der kjører altså vaktsjef Nyland rundt på de 10.000 målene med lufthavn.

BOMMET PÅ BANEN

– Vi har beredskap her hele døgnet. Fem personer er alltid klare til uttrykking. Om det blir brann skal vi være ved flyet på 30 sekunder, sier Nyland.

Fra driftsentralen i Avinors bygg, 100 meter fra hovedterminalen, koordinerer Nyland og hans folk alt som ikke har med fly og flyenes bevegelse å gjøre. Fra å åpne porter til å drive førstehjelp og slukke brann.

For om noe skulle skje, står brannbilene klare i garasjen. Sånn i tilfelle. Ingen av de tre brannbilene har blitt brukt til å slukke noe annet enn øvelsesbranner. Likevel blir de testet hvert eneste skift, tre ganger om dagen, hver dag, hele året. Man vet aldri.

– Det har jo vært episoder her. Det er mange år siden, men vi har opplevd fly som lander ved siden av rullebanen, sier Nyland.

Noe dramatikk skjer nødvendigvis på en flyplass. Men foreløpig tyder dagen på å bli like rolig som enhver annen døsig søndag.

SINDIGHET

– I dag er det fint føre. Men så snart det blir tre millimeter med slaps, må vi ut og brøyte, sier Nyland.

Det er fint føre også i tårnet. Silkeføre. Sikten er ikke den beste, men det er flygelederne i Bergen vant til. I tårnet hersker en avbalansert stemning mellom tillatelser til avgang og landing.

– Heh, om vi er like sindige alle sammen? Du må vel være avbalansert for å ha en slik jobb, sier flygeleder Arve Lauritsen rett etter avgangen til en sydenmaskin.

Om få minutter kommer osloflyet til Norwegian. Fly kan lande og lette med ned til ett minutts mellomrom, eller riktigere, to nautiske mil. 3700 meter, om du vil.

Tre flygeledere er på plass i tårnet, og har hver sine jobber. En passer på det som skjer på bakken. Én annen kommuniserer og gir tillatelse til landing og letting. Men bare noen få kilometer unna stopper ansvarsområdet. Da tar flygelederne som sitter i første etasje over, og kontrollerer flyet til det er ute av Hordaland. Etter det er det flygelederne på Sola eller i Røyken, de med alle sykmeldingene, som tar over.


YANKEE DELTA. Med det fonetiske alfabet som arbeidsverktøy passer Kent Sviggum på at flyene får lette og lande - i riktig rekkefølge. FOTO: MARTE VIKE ARNESEN

FØRSTEHJELPEN KOMMER

– Vi blir nok mest stressa når det er snøbrøyting og når sikten er dårlig. Rushet mellom halv fire og fem på hverdagene er verst, når alle skal hjem fra møter.

Det finnes altså et ettermiddagsrush, også i luften. I følge Lauritsen er det da det kan bli mest roping i tårnet, i den grad det ropes.

– Men alle vet jo hva det går i, sier Lauritsen. Han blir avbrutt av en stemme på høytaleren.

– Vi har fått et illebefinnende ombord, sier kapteinen på flyet fra Norwegian. Flygelederne hiver seg over telefonene. Lauritsen ringer vaktsjef Nyland, og 15 sekunder senere er to biler med førstehjelpere på vei til gate 31. Flyet taxer inn til gaten samtidig.

– Se der, ja, sier Lauritsen. Ikke en røst har blitt hevet over normal samtale. Stillheten på en tidlig søndag ettermiddag kommer tilbake.

BLÅ UT - GUL INN

På små skjermer blir papirskjemaer fra flygelederne i første etasje videooverført. Med blyant og sirilig skrift blir ankomstdata ført inn på papiret. For hvem trenger tallene lagt inn på data når det finnes levende bilder? På de nøye ordnede skrivebordene til tårnets flygeledere, ligger innkommende og utgående fly etter fargekoder. Blå er ut. Gul er inn.

Og blant de innkommende, er også verdens største masseproduserte fly. Med vingespenn på over 70 meter kan russiske Antonov 124 frakte både lokomotiver og tanks.

– Det var dobbelt så svært som de vanlige Boeing 737-ene, sier Lauritsen. Som, til tross for at han i så fall måtte hatt drømmejobben til det, påstår å ikke være særlig interessert i fly.

Men nok fra tårnet. De virkelige sliterne befinner seg åtte etasjer lengre ned.

NESTEN MAGISK

– Det blir noen tonn hver dag, sier Egil Skjelnes. Han er en av de faste bagasjestuerene på Flesland. De som frakter bagasjen din inn og ut av flyet. Hver dag.

– Men jobben ble litt lettere da vi fikk de krokene for noen år siden, sier han. Med de kan i alle fall de tyngste koffertene bli fraktet over i trallene med maskinkraft.

Sekker, kofferter og bager surrer rundt på beltene i det store lasterommet. Fra koffertene blir sjekket inn, blir de fulgt av datamaskinene fra meter til meter. Når de har nådd riktig luke, fører en skyvearm bagasjen frem til riktig tralle.

Nesten som magi. Nesten alltid.

CAND.STUER


HVIS BAGASJE ER VIKTIGST. Hassani Abdel el-Kader løfter noen tonn om dagen. De tyngste løftene får kranen ta seg av. Resten er muskelkraft. FOTO: MARTE VIKE ARNESEN

– Ai. Denne her har visst havnet feil, sier en annen av stuerne, Torbjørn Lunden. Til vanlig er han bachelorstudent i adminsitrasjon- og organisasjonsvitenskap ved Universitetet. På fritiden sper han på stipendet med bagasjebæring. Men akkurat nå gjelder det en koffert som nesten havnet på London Gatwick i steden for Tromsø Evenes.

– Bra vi stod her, sier Skjelnes, og bedyrer at feilen nok ville blitt oppdaget ved innlasting.

Men København-flyet må av gårde. Anders Nørve Årvik har hovedfag i sammenlignende politikk og kjører bagasjebil ved Flesland.

– Jeg begynte å jobbe her ved siden av studiene. Siden har jeg blitt. Den første tiden etter hovedfaget søkte jeg jobb aktivt. Nå har jeg begynt å bli litt kresen, og søker bare på de mest fristende jobbene. Som tillitsvalgt er dette utfordrende også, sier han.

Årvik begynte som flyarbeider ved lufthavnen i Molde.

– Der var det til og med en sivilingeniør som jobbet som stuer. Det er tungt arbeid, men det er lett å trives.

LAMPELYSET

– Ser du hvordan de er på plass med en gang flyet har stoppet, spør vaktsjef Dagfinn Nyland og peker på både tankbil, bagasjebiler og menneskene som strømmer til. Hans airport patrol viser vei rundt de mange kilometrene med asfalt og betong. Alt fra helikoptre for bruk i Nordsjøen til jagerfly av typen F-16 står parkert på flyplassen.

– Men jeg har aldri drømt om å bli pilot. Samtidig er det jo fascinerende med alle flyene og flyplassen. Særlig med alle lysene nattestid, sier han.

– Kanskje ser det hele litt tilfeldig ut, men bakom alle passasjerene er det et system på plass som gjør alt for at passasjerene skal merke så lite til dem som mulig.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE FRA APARTE
SISTE FRA MIDTEN