Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 
Reportasje.

Vaskeekte revy


HØYT OG LAVT. re:Revy, her representert ved Jan Fredrik Tønnesen og Hege Grøndahl, tuller med Facebook og Snorre Sturlasson – på én gang. FOTO: BERIT BYE

 

SKINNFELL. En sau er også gøy, det synes aktørene. Vibeke Rasmussen, Jan Fredrik Tønnesen og Hege Grøndahl. FOTO: BERIT BYE

RART. Knall og fall må man regne med under forberedelsene. FOTO: BERIT BYE

SiINDIGHETSSENTRALEN. Instruktør Yngve Skomsvoll, aktør Vibeke Rasmussen, revysjef Fredrik Loennecken og instruktør Nils-Ingar Aadne tar den nært forestående premieren med knusende ro. FOTO: BERIT BYE

TERAPEUTISK. Vibeke Rasmussen bruker sine indre demoner til å sette en ekstra piff på rollen som en flaske med Palmolive. FOTO: BERIT BYE
Med såpeopera og Facebook-sketsjer skal UKErevy-gjengen gjøre sitt ypperste for å levere en revy som vekker latter nok til å vaske vekk et tapt semester.

Tekst: AKSEL KIELLAND

Vi har stengt av hele greia under øvingsperioden, sier revysjef Fredrik Loennecken i det han åpner den ulåste døren til NHHs aula. I realiteten er noen håndskrevne plakater med vage og formodentlig usubstansierte trusler alt som står mellom UKErevyen 2008 og nysgjerrige forbipasserende. Innenfor dørene i det som er UKErevyens hovedkvarter hersker et muntert, kollegialt kaos, og det er ikke en premierenerve å skimte i mils omkrets. Dette på tross av at generalprøven er om tre dager og at det meste har et mildt sagt noe uferdig preg.

På scenen, knapt synlige bak et nedsenket lysanlegg, står en gruppe skuespillere og øver på en sketsj. Foran dem strever en gruppe teknikere med å montere en projektor i lysanlegget, og midt på gulvet, bedagelig henslengt på en halvsirkel av sofaer, ligger en fraksjon av revygruppen hvis arbeidsoppgave synes å være å se slitne ut, og tidvis kaste avmålte blikk på scenen, hverandre og den turkise bomliften som med NHH-studinenes stødige hender ufortrødent bukseres rundt i rommet. Det første som slår en utenforstående er en nagende irritasjon over mangelen på stress.

– Tittelen på årets revy henspeiler på det at vi nå relanserer revy, utdyper Loennecken. Den er jo i og for seg et lite spark til SAS og BA og alle andre som har kjørt relanseringskampanjer i det siste – ofte når man liksom skal relansere ting, så er det mye mas om relansering, men lite faktisk endring. Men det spiller jo også på at vi slår et slag for den klassiske revyen. Årets revy skiller seg vel ikke så voldsomt fra de foregående, men vi har valgt å ha en ganske løs form på den. Vi har ikke villet ha en rød tråd som begrenser hva vi kan gjøre, vi vil ikke la noe hindre oss i å være morsomme.

Helt siden det vi i dag kjenner som UKEN oppstod i 1980, har UKErevyen utgjort kjernen av tilbudet. Så også i år; selv om Ace of Base-konserter og Saybia-avlysninger kanskje har fått mer medieoppmerksomhet, er re:Revy det arrangementet som vil bli besøkt av suverent flest mennesker. Revysjefen mener de har et ansvar for å føre tradisjonen videre, og påpeker at når UKEN satser på revy, satses det seriøst.

– Det er i alt rundt 80 mennesker involvert i dette. Vi jobber hardt, og det er nok ikke mange som rekker å studere oppi alt dette her. Men det er verdt det, så lenge det blir bra. UKErevyen ligger liksom i mellomsjiktet – vi er vel litt proffere enn studentrevyer flest, men ikke like proffe som proffene.

En viktig faktor når det gjelder å holde nivået oppe er profesjonalitet i, om ikke alle, så i alle fall enkelte ledd. Derfor er instruktørene, tradisjonen tro, hentet utenfra. I år er det Nils-Ingar «Nilsi» Aadne og Yngve Skomsvoll, henholdsvis stand up-komiker og stand up-komiker/tekstforfatter, som har fått i oppgave å lose NHH-studentene frem mot premieren. I tillegg har man leid inn en ekstern koreograf.

De to instruktørene er på sin side også fast bestemt på å levere en helstøpt, klassisk revy.

– Hva er egentlig bestanddelene i en klassisk revy? Hva skiller den fra ny-revyen?

– En klassisk revy skal ha mye humor og mye show, fastslår Aadne.

– Det skal være morsomt, og når det ikke er sketsjer skal det være gøy da også, bryter Skomsvoll inn.

– Det handler om de tre elementene sang, dans og humor.

– Det skal være gøy hele tiden, du skal ikke rekke å kjede deg.

– Bare gå opp på scenen igjen! Step away from the tapas!

Instruktør Skomsvoll forsøker, som den eneste i lokalet med et snev av utålmodighet, forgjeves å fortsette gjennomkjøringen av en nylig omskrevet sketsj. Litt ubeleilig – det innrømmer selv elevene som styrter mot den provisoriske buffeten – har middagen blitt levert midt under prøven. Stud.nhh. har kontinentale vaner og spiser tapas på den eneste måten tapas kan spises: fra papptallerkener og varmefat i aluminiumsfolie, stående, i et kaotisk forsamlingslokale. Skomsvoll må pent finne seg i å vente.

– Jeg og Nilsi har jo skrevet mye av materialet, men det meste er bygget på ideer fra skrivegruppa og aktørene. Det er mye morsomme ideer og konsepter, men som instruktører må vi ofte inn og prøve å trekke ut det som er morsomt for så å finslipe det. Og noen ganger handler det bare om å teste det ut på scenen og se hva som faktisk fungerer. Den sketsjen vi skal kjøre gjennom nå er den tiende versjonen av den opprinnelige ideen.

– Og hva er ideen?

– Sketsjen heter «Såpeopera» – det er den her, sier han og peker på de overdimensjonerte såpe- og sjampoflaskene i tre og papp som utgjør kostymene.

– Jeg tenkte vi skulle kjøre gjennom den en gang sånn at dere kunne få se litt.

Det tar en stund før aktørene får spist seg ferdig og kledd på seg kostymene. Antallet mennesker i aulaen øker etter hvert som lukten av gratis middag sprer seg i NHH-bygget, men stemningen er om mulig enda mer gemyttlig avslappet enn da vi kom. Kostymeansvarlige småjogger inn og ut av det som antas å være systuen, teknikeravdelingen ser ut til å ha fordoblet sitt antall, og det ramler stadig inn nye fjes som gjør sitt beste for å skjule skuffelsen over at de kom for sent til tapas og at det eneste som er igjen er et stort fat med noe som ser ut som en avansert potetmos.

Plutselig dukker en trommeslager opp bakerst på scenen og bestemmer seg for å teste ut slagverket. Stud.nhh. lar seg ikke affisere.

Omsider kommer aktørene seg opp på scenen, hvilket i seg selv er en utfordring, iført de mildt sagt upraktiske kostymene. Utstyrt med omskrevne manus tar de under instruktør Aadnes' ledelse fatt på å finne riktig tempo og dynamikk i sketsjen.

– Hvor er First Price?

Vibeke Rasmussen leser sin nyskrevne åpningsreplikk fra innsiden av en stor Palmoliveflaske. Det blir stille, og hun og de andre såpeflaskene kikker usikkert rundt for å se hvem som har glemt replikken sin.

– Okei, da sier du «åh, der er han!» forklarer Aadne.

– Åh, der er ha--

– Vi tar det fra begynnelsen, avbryter instruktørene og sender aktørene tilbake til startposisjonene. Nils-Ingar Aadne kan ikke få fullrost de snaut 80 frivillige nok.

– Det er så mye fordommer mot NHH-elever, at de liksom skal være morgendagens bedriftsledere og sånt, men --

– Du kan garantere at ingen av disse noensinne kommer til å lede en bedrift?

– Jeg vil vel ikke gå så langt. Men det er en utrolig blid og positiv gjeng her, som står på døgnet rundt og gir alt for at vi skal få til dette her.

Så gjenstår det å se om godt humør og positiv innstilling er nok til å få folk til å le. Verken revysjefen, instruktørene eller aktørene later i så måte til å være bekymret.

– Jeg har jo litt erfaring med dette fra før av, fra Oslo, sier revysjef Loennecken.

– Jeg har vært med på Fagerborgrevyen. Der har det jo etterhvert blitt sånn at hvert nye kull forsøker å overgå det forrige når det gjelder budsjett, publikumsoppmøte og anmeldelser. Det er vel ikke helt det samme hysteriet når det gjelder UKErevyen, men det må jo være et mål å være morsomst.

I tillegg til den innleide koreografen og instruktørene, har både Dagfinn Lyngbø og Raske Menn vært innom aulaen for å overvære prøvene og komme med råd og vink. Markedsøkonomisk fornuft skorter det heller ikke på, og revyen har fortløpende blitt testet foran fokusgrupper etter hvert som den har nærmet seg ferdiggjøring. 18 forestillinger skal spilles, og for virkelig å favne bredt vil det i år bli arrangert junior- og seniorforestillinger, i tillegg til én litt rimeligere studentforestilling for de hvis revyinteresse ikke helt matches av personøkonomien. Loennecken er imidlertid klar på hvilken demografisk gruppe UKEN har savnet de siste årene:

– Tradisjonelt sett er Bergenspublikummet flinke til å møte opp på UKErevyen. Og NHH-elevene er jo stort sett veldig lojale. Det er vel mest UiB- og HiB-studentene vi savner her ute.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE FRA APARTE
SISTE FRA MIDTEN