Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

Litterære drypp


A-laget i Odda. Fra venstre Jan Gravdal, Dag Solstad, Kjartan Fløgstad og Frode Grytten. FOTO: INGERID JORDAL


Hva er det med Odda? Nøyaktig hva det er, er ikke godt å si, men noe ved den lille byen inspirerer forfattere fra fjernt og nær. FOTO: UNKNOWN

 

Skrivekurs. Forfatter Arne Svingen møtte elever på VK1 idrett for å inspirere til skriving. FOTO: INGERID JORDAL

Bikubegang. Et femtitalls tilhørere fulgte Frode Gryttens byvandring i Odda sentrum. FOTO: INGERID JORDAL

Kjartan Fløgstad på busstur. Over fjellet med Kjartan: Kjartan Fløgstad inviterte på guidet tur fra Odda til Sauda, med kurs for legendariske Manilla pub. FOTO: INGERID JORDAL

Leselyst. Knut Nærum kom til litteratursymposiet for å lese fra sin nye barnebok; «Kalle Komet og skrekklingen». Blant annet. FOTO: INGERID JORDAL

Frekke tekster. Olaug Nilssen var usikker på om hun turde lese høyt fra hennes siste roman; «Få meg på, for faen». FOTO: INGERID JORDAL
LITTERATURSYMPOSIET I ODDA
" " Symposium er gresk og betyr drikkegilde.

" " Litteratursymposiet ble arrangert for første gang i 2005

" " Tema for litteratursymposiet 2006 er politisk litteratur.

" " Inviterte forfattere; Dag Solstad, Knut Nærum, Frode Grytten, Lars Ove Seljestad, Olaug Nilssen, Marit Eikemo, Øystein Vidnes, Kjartan Fløgstad, Ingelin Røssland og Arne Svingen.

" " Frode Grytten, Lars Ove Seljestad og Marit Eikemo er alle forfattere fra Odda, også kjent som "Oddabølgen" i norsk litteratur. Grytten og Seljestad har begge skrevet om hjembyen.

" " Symposiet varte fra 12 - 15 oktober. Programmet kunne skilte med bokprat, litterære møter, skrivekurs, leselystseminar, filmvisning, konsert, giudede turer og debatter.

Når Odda inviterer til drikkegilde, stiller A-laget i norsk litteratur på festen.

Tekst: INGRID M. HAFREDAL

– De sleipe, kritthvite, rasistiske boerne skulle ryke rett hjem!

Ytringen er intens og ektefølt. Frode Grytten sitter ytterst på stolen, den ellers så sindige skikkelsen er i spenn når han forteller om ekstasen det frembrakte å se Portugal slå Nederland under fotball-VM i sommer.

Det er fredag kveld. Ute har høstmørket senket seg over Odda, den lille industribyen med knappe 4000 innbyggere som skjuler seg helt innerst i Hardangerfjorden. Gatene i sentrum er øde, fra Kafé Iris strømmer svak musikk. To plakater pryder inngangsdørene; på blått papir er det avbildet en sigd og en hammer og skriften lyder: Litteratursymposiet 2006.

Kafé Iris har gjennomgått en turbulent tid, med hyppig eierskifte og ikke alltid like lysvennlig drift. Nå er derimot kaféen på rett kjøl, og det intime lokalet, som mest av alt minner om et grendehus, utgjør i helgen en av hjørnesteinene hvor profilerte forfattere braker sammen til bokprat og debatt.

– Jeg har sloss mot skjebnekamper i hele mitt liv!

Dag Solstad hopper i stolen, røsten dirrer. Det er vanskelig å forholde seg nøytral når en snakker om tema som ligger hjertet nær.

– Fotball er frustrasjon, medgir Grytten, og samtlige paneldeltakere nikker.

Publokalet er smekkfullt, sigarrøyk siver inn fra uteterrassen og gjør luften lett disig. Temperaturen i det lille lokalet stiger raskt når en filosof og tre forfattere skal avgjøre hvorvidt fotball er et politisk spill eller ei.

– I Odda kunne man overleve på to måter; enten ved å være stor i kjeften, eller ved å være god i fotball. Siden jeg ikke åpnet munnen før på gymnaset, måtte jeg prøve meg i fotball, mimrer Grytten.

Debatten spenner fra filosofi til antikkens historie og videre til hvorvidt det er mulig å elske et kjøpelag, uten å komme frem til et klar konklusjon. Glass tømmes, og debattantene går etter hvert tomme for ord. Men det er først når deltakerne forlater podiet at den virkelige debatten begynner. På litterært drikkegilde flommer ordene nesten like hyppig som vinen.

På kort tid har Kafé Iris gjennomgått et hamskifte; det lille lokalet er atter blitt lokalpuben hvor unge og gamle oddinger samles. Et høy mann i lang, hvit frakk, et hvitt tøynett og hvite, dansende krøller tripper nonchalant over gulvet med et faretruende fullt vinglass. Dyptfølte debatter tar på kreftene, og Dag Solstad trenger nytt drivstoff. Lyset dempes og discokulen i taket sørger for rett atmosfære. «Dancing Queen» strømmer ut av høytalerene, og tre ungdommer våger seg ut på et forlatt dansegulv. Først når ACDC dunker fra høytaleren skyter Knut Nærums umiskjennelige øyebryn i været. Men han kaster seg ikke ut i dansen.

I dagslys minner Kafé Iris om en brun kneipe, et sted man får sitte i fred og pleie hodepinen etter gårsdagens tørste strupe. Sollys siver inn gjennom persiennene som forsøker å holde dem ute, på scenen sitter tre karer og spiller blues. Sylfest Lomheim spretter energisk opp på podiet. Lederen for Norsk Språkråd er uforskammet frisk og rask sammenlignet med makkeren ved hans side. Dag Solstad griper skjelven etter vannglasset. Det er tid for bokprat, men gårsdagens fest tok på kreftene. Like fullt, når en av Norges litterære kjemper utgir sin andre roman etter ettertrykkelig å ha hevdet at han er ferdig med forfatterskapet, slipper man ikke unna debatt. Når «Armand V»i tillegg omtales som en fotnoteroman, og utenriksministeren selv har anmeldt boken, minker ikke interessen.

Samtidig taes litteraturen ut i gatene i Odda sentrum.

Bratte fjellsider stuper ned på begge sider av den lille byen, og skaper en lett klaustrofobisk atmosfære. Men i helgen er Odda badet i sol og fjellheimen fremstår vill og mektig. I gatene går oddinger med rake rygger - byens store sønn har vendt hjem til sine egne.

– Man må skrive sine egne historier, innenfor sine egne rom og sin egen geografi. Har man vokst opp i steinrøysa, får man skrive om steinrøysa, sier Frode Grytten.

Med en gul bruskasse under armen tar forfatteren med seg publikum på sin Bikubegang - en rusletur gjennom Oddas gater, hvor de 24 fortellingene i den kritikerroste romanen «Bikubesong» utgjør rammeverk og merkesteiner for byvandringen. Omvisningen er myntet på oddingene, hvor fiksjon og lokalhistorikk, krydret med Gryttens barndomserindringer, gjør at tilhørerne nikker gjenkjennende til dikterens anekdoter.

Til tider kan det å skrive om en faktisk plass by på komplikasjoner.

– Da dramatiseringen av «Bikubesong» ble satt opp her i Odda, fikk jeg en ubehagelig telefon, forteller Grytten fra toppen av bruskassen.

– En mann påsto jeg hadde skrevet om ham i boken, og om han ikke fikk tre billetter til forstillingen skulle han gi meg bank!

Publikum humrer.

– Hadde du skrevet om ham da? spør en av tilhørerne. Grytten gliser.

– Jeg hadde nok det. Så jeg gav ham billettene og slapp bank.

Lindehuset, en del av det gamle smelteverket som har stått brakk siden 2003, er et forfallent murbygg som mest av alt vitner om en seig etterlevning fra ett tidligere århundre. Smelteverket var i 1908 den første av de tre fabrikkene som utgjorde Oddas pulserende nerve, og selv om kun TTI og Boliden lever videre i dag, utgjør det industribefengte bygget et særegent, atmosfærisk rammeverk for kulturelle innslag. I kveld er Lindehusets forlatte, gufsete hall sete for symposiets hoveddebatt, Politisk Litteratur.

I tre knallrøde sofaer finner man kveldens panel: Frode Grytten, Dag Solstad, Marit Eikemo, Olaug Nilssen, Arne Svingen, Kjartan Fløgstad og Lars Ole Seljestad. Bjørgulv Braanen, redaktør for Klassekampen og kveldens ordstyrer, åpner debatten med å spørre: Hva er politisk litteratur?

Kjartan Fløgstad sparker debatten i gang:

– Formen, ikke innholdet, er den delen av en tekst som er mest politisk. Den politiske litteraturen som omgir oss er først og fremst den vi ikke ser, som massemedia, fortsetter han.

Seljestad kaster en brannfakkel mot dagens motivasjons- og ledelseslitteratur, og mener de i høy grad setter dagsorden. Marit Eikemo på sin side ønsker å avgrense politisk litteratur, og stiller spørsmål ved om litteratur evner å være et talerør for politisk brennbare temaer som globalisering og arbeidsvilkår.

Med stø kurs leder Braanen debatten, og publikum følger ivrig ordskiftet der de på klappstoler vagler seg langs veggene. Frostrøyk står fra munnen, stearinlys og pledd er eneste varmekilde i det værbitte murbygget. Humoren som preget gårsdagens fotballprat er derimot ikke like tilstedeværende under kveldens debatt. Olaug Nilssen ser fraværende ut i rommet, og Solstad ser ut til å slumre bort i sofakroken. Et stykke ut i debatten griper Eikemo ordet.

– Er denne debatten i ferd med å bli ganske kjedelig?

Da kvikner Solstad til. Med et godt grep om vinglasset skyter han en dirrende pekefinger i været, hårmanken står som en hvit glorie om hodet, og den forhenværende forfatteren, som i 20 år har ønsket å skrive en politisk bok, sørger for å innkassere nest siste ord.

– Litteratur har lite gjennomslagskraft i forhold til film, journalistikk og fotografi. En roman når ikke lenger ut til de store massene, bedyrer Solstad.

– Det tror jeg er mitt standpunkt. Inntil jeg forandrer det, legger han listig til.

Litteratursymposiet 2006 nærmer seg slutten. Helgens gilde er vel overstått, man har lepjet i seg rikelig med nye tekster, og forfatterbekjentskap er så smått i ferd med å fordøyes. For dem som enda ikke har nådd sitt metningspunkt representerer siste del av bokgildet en riktig lekkerbisken: Guidet busstur med Kjartan Fløgstad fra Odda til fødebyen Sauda. Stoppestedet er puben Grand Manilla, for øvrig også navnet på hans siste roman.

Hos arrangørene har allerede idéer for neste års symposium så vidt begynt å krystallisere seg. Kanskje runger ropet av en ny stemme fra Odda mellom bergene innen den tid.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE FRA APARTE
SISTE FRA MIDTEN