Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 
Reportasje.

Folk bak filmen


RETT FØR OPPTAK. Filmen «Skrivesperre» skytes på et Arri SR-2 kamera og Super 16 mm-film - ikke akkurat billig råmateriale. Ved siden av locations på Cinemateket, brukes også steder på Askøy, Sotra, Åsane, Bergen sentrum og Puddefjordsbroen. FOTO: CHRIS AADLAND

 

REGIASSISTANSE. Produsent Erlend Harr Eriksson instruerer statistene på vegne av regissør Geir Henning Hopland som skal stå foran kamera. På grunn av trang økonomi, ble det ikke råd til regiassistent. FOTO: CHRIS AADLAND

FØR LATTERKRAMPE. Skuespillerne Vidar Magnussen (sittende foran) og Kyrre Haugen Sydness (sittende bak) venter på at opptakene skal begynne. Og tas om igjen, og om igjen. FOTO: CHRIS AADLAND

SCENE 63, TAKE 6. Med en innspillingsperiode på 12 dager og arbeidsdager på mellom 8 til 12 timer, beskriver produsent Erlend Harr Eriksson den samlede opptaksperioden som mindre stressende enn det man kan forvente på et sett. FOTO: CHRIS AADLAND
Bak novellefilmen «Skrivesperre» ligger det år med nøye planlegging. I løpet av tolv intensive opptaksdager realiseres endelig begynnelsen på et ferdig produkt.

Tekst: THERESE SANNI

Ok, jeg ser at det ikke er alle statistene som har møtt opp i dag, konstaterer statistansvarlig Ingvild Ulset kort, men uten tegn til nervøsitet i stemmen.

Det er 30. januar 2010 og klokken har rundet 13:00. Tiden for avtalt møtetidspunkt på settet er inne, og en gjeng frivillige og vinterkledde statister har møtt opp utenfor døra til Cinemateket på USF-verftet. Skjønt, de er færre en de skulle vært. Anledningen er innspillingen av Filmkollektivets novellefilm «Skrivesperre » som etter planen skal være klar for visning sommeren 2010 - først og fremst på ulike festivaler, men også muligens på kinoer i de største norske byene, ifølge produsent Erlend Harr Eriksson.

UFORUTSIGBAR PLANLEGGING

En enorm, hvit lysskjerm, som senere skal fungere som kinolerret, bæres inn på Cinemateket der opptakene skal foregå. Diverse stativ skrus opp og justeres med presisjon. Utenfor døra blir man stående og følge med på det effektive arbeidet mens man venter på nærmere beskjed om hva man faktisk skal være med på. En av statistene snakker om sin nyeste statistrolle i den nyeste Varg Veum-filmen «Skriften på veggen»: død.

Det går noen minutter før den lille folkemengden blir dirigert videre inn på Kafé Kippers mens de siste forberedelsene er i mål. I hjørnet av kafeen sitter regissør og manusforfatter Geir Henning Hopland sammen med skuespillerne Vidar Magnussen og Kyrre Haugen Sydness. De har manuset mellom hendene og diskuterer de kommende scenene. Praten går heftig, men lavmælt over arkene.

Alt ser ut til å være slik det pleier å være på et filmsett - delvis uforutsigbart, delvis nøye planlagt i mange måneder. Ingvild kommer inn i kafeen igjen og forklarer hvordan opptakene skal foregå, før hun forsvinner ut døra med med tre eller fire av statistene som trengs til de første opptakene. Kort tid etter stikker hun hodet inn døra igjen:

– Vi er klare om cirka ti minutter, sier hun raskt før hun forsvinner inn på Cinemateket.

Praten rundt de små kafébordene tiltar og varer i omlag 40 minutter før Ingvild kommer tilbake igjen fra Cinemateket.

REGIONAL FILMPRODUKSJON

Ifølge en rapport om filmproduksjonen på Vestlandet som ble utarbeidet i 2009 for Vestnorsk Filmsenter, Filmfondet Fuzz og Western Norway Film Commission, ble det i 2008 produsert 130 filmprodukter på Vestlandet. Av disse ble flesteparten skutt i Bergen og omfatter for det meste reklame- og oppdragsfilm.

Men også kortfilm og novellefilm utgjør en viktig del av den totale produksjonen på Vestlandet, selv om disse ofte ikke har den samme kommersielle gjennomslagskraften som en spillefilm. Isteden blir kortfilm og novellefilm oftest festivalmateriale, og et forhåpentligvis vellykket prosjekt på en filmskapers CV. I tillegg er de viktige bidrag til den regionale filmproduksjonen.

– OG VÆR SÅ GOD!

40 minutter, noen kopper kaffe og smørbrød senere, er det tid for at resten av statistene skal få gjøre entré på Cinemateket. Ingvild kommer inn i kafeen nok en gang.

– Ok, kan dere komme, sier hun, og vinker resten av statistene inn i salen.

Den lille kinosalen er opplyst av den svære rektangulære skjermen som ble båret inn tidligere på dagen.

– Meningen er, som dere kanskje skjønner, at dere skal være på kino, sier Erlend Harr Eriksson.

Han følger nøye med det som skjer i salen, og skifter mellom å befinne seg delvis gjemt bak kinosetene og å stå ved inngangspartiet for å skue ut over mengden foran han. Det er nesten vanskelig å få med seg at han forflytter seg. Det skjer så raskt.

– Bare lat som om dere skal se en film, at dere kommer inn i salen og snakker sammen som dere ville gjort om dere ventet på at en ekte film skulle begynne, fortsetter han før han skyter inn:

– Men husk å ikke snakke, dere må mime.

Han plasserer statistene rundt omkring i rommet. Noen alene, andre sammen to og to.

DRØMMEN OM SUKSESS

Det falske kinolerretet svir i øynene og mimingen fra statistene skaper en lydløs bevegelse i rommet. Opptakene blir gjort unna raskt, og Ingvild minner statistene om kostymebytte før neste opptak.

I et stjålet øyeblikk forklarer regissør Geir Henning Hopland litt om historien bak filmen: Det er historien om den vellykkede manusforfatteren Jan Thomas som forelsker seg i en andrerangs skuespillerinne. For å imponere henne, ønsker Jan Thomas å skrive et fantastisk manus, men blir samtidig offer for en nådeløs skrivesperre.

Selv spiller Hopland én av rollene i filmen.

– Jeg spiller faktisk meg selv i filmen, men det er bare en mindre rolle, forsikrer han, og forklarer at filmen på mange måter gir en liten smakebit av det å jobbe i filmbransjen.

KUTT!

Det er duket for siste opptaksrunde på Cinemateket.

– Du kan komme inn først, sier Erlend Harr Eriksen til én av statistene som sitter lengst bak i salen.

– Også kommer dere inn når jeg gir dere dette tegnet, sier han, og peker på to andre som sitter på raden foran.

Klokken har blitt 17. Den totale oppstartsdagen, som har vart siden klokka 9 idag morges, skulle egentlig vært ferdig nå.

– Og vær så god! sier Ingvild Ulset, og dukker ned mellom de mørkegrønne setene i den lille kinosalen.

Opptakene begynner igjen. Det kraftige tungstenlyset er rettet mot tre menn som sitter i en kinosal. Det er regissør Geir Henning og skuespillerne Kyrre Haugen Sydness og Vidar Magnussen som sitter der. Hovedpersonen Jan Thomas, som spilles av Vidar Magnussen, trekker pusten før han lever seg inn i rollen. Han tar på seg et fortvilet ansikt: Han har stjålet et manus. Han er en fiasko.

En statist blir vinket inn av Erlend Harr Eriksson før to andre følger kort tid etter. Dialogen mellom skuespillerne virker til å gå som smurt for ferske ører. Så bryter én av skuespillerne ut i latter. Fra radene bak, er det fullstendig umulig å vite hvor den første begynte. Hvem var det som trakk på smilebåndet først? Latteren smitter umiddelbart. Det blir vanskelig å holde seg alvorlig. Det blir fristende å se rett inn i kamera.

Kutt. Ok, vi prøver én gang til, hører man fra raden nedenfor.

Den sammen scenen blir forsøkt skutt flere ganger. Og hver gang kommer latteren tilbake. Og for hver gang latteren igangsettes og statistene må tilbake til utgangsposisjon, høres det liksom et lite sukk i lokalet. Det begynner å bli varmt å ta av og på seg yttertøyet hele tiden. En isboks fylt med safarikjeks og mariekjeks sendes rundt. Og vann. Med appelsinbrusettersmak.

– Vi prøver én siste gang, sier fotograf Johan-Fredrik Bødker. Han virker ikke oppgitt, men er likevel bestemt.

– Nå har vi ikke råd til å sløse med mer film for å klare dette opptaket. Nå må vi prøve å få det til sitte, sier han rolig.

En gang mellom klokken 18 og 19 avsluttes opptakene. Denne lørdagen blir det filmet i overkant av ni timer. Det tilsvarer kanskje 3 innspilte minutter av en 40 minutter lang novellefilm - ganske mye for én dags opptak, ifølge Erlend Harr Eriksson.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE FRA APARTE
SISTE FRA MIDTEN