Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 
Reportasje.

Livet bak disken


 

BUTIKKSJEF. På Rema 1000 jobber Rajit Singa, og vokter sine hyller med et vennlig smil. FOTO: LINE ANDREASSEN SILSETH

HÅRKLIPP I FYLLA. Frisør Hege Aarvik Myhre klippet tre fulle gutter i lik grilldress – i samme frisyre. Kunden har jo alltid rett. FOTO: LINE ANDREASSEN SILSETH

TÅLMODIGHET ER EN DYD. Jo lenger ut i natten vi kommer, jo lenger blir køen utenfor Deli de Luca. FOTO: LINE ANDREASSEN SILSETH

KEBAB? Kamal Karim Jaf (34) frister med kebab i forskjellige fasonger til langt på natt. Men han ser helst at du ikke kaster den på gulvet etter ett tygg. FOTO: LINE ANDREASSEN SILSETH

BURGER'N. Katrine Helen Breivik (20) kommer aldri til å nekte deg en burger, eller salat om du skulle ønske det. Men å slå ned den som skulle være foran i køen, ser hun som unødvendig. FOTO: LINE ANDREASSEN SILSETH

MYE BRÅK. Pia Valvatne (18) og hennes kolleger er takknemlige for at det i helgene er vektere på arbeidsplassen Deli De Luca. Og det med god grunn. FOTO: LINE ANDREASSEN SILSETH

ENKELT OG GREIT. På REMA 1000 er det enkleste det beste. Og et smil bak disken får du helt gratis. FOTO: LINE ANDREASSEN SILSETH
KUNSTEN Å VÆRE KUNDE.
- Er du så beruset at du verken har sans eller samling, er sengen kanskje beste alternativ.
- Selv om det er en viktig sak for deg, vil betjeningen sannsynligvis ikke "ta det utenfor".
- Vit hva du vil ha, ikke lek rådvill mann i Fjordland-reklamen.
- Et produkt eller en vare koster nesten helt sikkert penger.
- Vold løser ikke problemer. selv om det er populært i Sopranos.
- Det er svært lite sannsynlig at du greier å sjarmere betjeningen med på nachspiel.
- Mennesker er enkle, men relativt snille dyr og vil deg som regel ikke vondt.

Det hender de må bite seg i leppen, de bak disken. Det er ikke alltid lett å gi kunden rett.

Tekst: ANINE DEDEKAM MOLDSKRED

– Hvis de er drita full, sant, så kan de komme og kreve en kebab som de ikkje har betalt for. De krangler seg til det, og vi får bare gi dem det, så de ikkje skal lage bråk. Har de glemt penger, sant, da er det greit, men hvis de prøver å lure oss, er det en annen sak, liksom. Men vi kan jo bare ringe politiet også, sant.

Kamal Karim Jaf («34 – eg e gammel!») ler, og sier noe uforståelig til sin kollega. Kebabsjappen Facil er en aldri så liten legende for mange av Bergens beboere. Anledningen til et Facil-besøk byr seg gjerne når man kommer fra et innested som kalles utested, og egentlig er på vei hjem. Han forteller mer enn gjerne om livet som servicearbeider.

– Jeg drikker ikkje selv, sant, og på fredager og lørdager om natten kommer de inn og er full sant, og skal ha en stor kebab, liksom. De spiser to-tre biter, slenger den på gulvet, og piller på tapeten. Det er litt irriterende, ja. Vi har den reneste doen i byen, men det er dessverre mange som skriver på toalettet. Det er også irriterende.

Vi rusler videre for å finne flere historier fra de mange menneskene i serviceyrket.

Det er lørdag ettermiddag på Deli De Luca. Stedet med de mange fristelser er for noen stedet med de mange synder. Vi går inn, konstaterer at det er jo ganske fint her, og planlegger å forhøre oss om forholdene.

En mann kommer inn og kjøper røyk.

– Gi meg tjuefem kroner tilbake, då. Eg ga deg en hundrelapp.

– Gjorde du det? Ok. Her.

Jenten bak disken smiler vennlig.

– Du må fokusere! Sant?

Mannen grynter og går sin vei.

Hudpleiestudent Pia Valvatne (18) er helgevakt på Deli De Luca i Vaskerelven og svært fornøyd med arbeidsplassen sin.

– Det har jo vært mange sånne yoyo-folk med hettegenser som kommer inn og har prøvd å rane oss og sånn. Så har noen av dem slått seg vrange når vi sier at de må huske på å betale. Det er ubehagelig, man må jo i tillegg være sikker på at de prøver å stjele fra oss. I de typiske utedagene har vi vektere her, det er veldig bra. Jeg har venner som jobber på 7eleven uten vakt, og der er det av og til matkrig inne i butikken, forteller Valvatne.

– En morgen da det var en annen jente og meg på jobb, kom det to fulle menn på 40-50 år som pratet lenge med oss. Plutselig utbrøt den ene: Kan vi få se på puppene dokkars?

– Det var ikke så kult. Det er lov å prøve seg, men beklager så mye, liksom. Sorry.

Hun forteller om en helt alminnelig søndagsmorgen.

– Da kommer det ofte menn med opprevne dressbukser og blodige knoker. Vi har mange forskjellige kunder for å si det sånn, hehe.

Valvatne har fått oss til å skjønne at serviceyrket er tøffere enn mange tror. Så mange forskjellige kunder krever sitt.

En bred kundegruppe har man også i Bergen sentrums mange dagligvarebutikker, for eksempel på Rema 1000.

– Det finnes nok av historier. Såpass at jeg ikke vil trekke noen spesielle frem. Det er ofte små bagateller folk henger seg opp i, og det er irriterende, men vi må selvsagt vise respekt. Da får vi respekt tilbake, sier Ranjit Singa (27).

Han er daglig leder på Rema 1000 Kløverhuset.

– Glemmer vi en ting, eller hvis det er noe som ikke stemmer, får vi jo ofte hele skyllebøtten. Det er hverdagen vår! Men alle kunder er drømmekunder, ler Singa med et snev av ironi.

En (drømme?)kunde dukker opp.

– Hallo, du? Ha'kje dokkar kalde flaskeøl? Eg ser bare varme, eg vil ha kalde. Og ser bare bokser som e kalde. Men ha'kje dokkar flaskeøl? Kalde?

Damen på omtrent femti somre ser oppgitt ut og setter sine store øyne i Singa.

– Nei, beklager, da er vi nok utsolgt for det. Men du kan prøve på Xhibition, de har sikkert, foreslår Singa.

– Det ha'kje eg tid til, altså. Men har dokkar ikkje kalde falskeøl?

Hun sukker og går sin vei.

Singa smiler.

– Vi har aldri opplevd noen tilfeller med vold. Men berusede kunder er det jo en del av, vi har jo en spesiell beliggenhet sånn sett, medgir Rema-lederen.

Denne «spesielle beliggenheten» består av den mye omtalte Børs Café, nå Vaagen Pub, som ligger rett ved siden av.

Vi tusler videre og kommer over en klassiker i kategorien hurtig føde: Burger King i Strandgaten.

Katrine Helen Breivik (20) studerer grafisk design ved Norges Kreative Fagskole (NKF) og jobber deltid på restauranten med rask og ketsjupvennlig mat.

– Når jeg jobber natt, skjer det mye. Folk forventer det verste og oppfører seg deretter. Kunder slår hverandre ned fordi de ikke kom først i køen og sånn, forteller Breivik.

Oj, da! Et aldri så lite Texas, altså. Her gjelder det å holde hodet kaldt. Isbiter!

– Folk er mest utålmodige i rushtiden. Noen kjefter på meg på grunn av menyen og fordi prisen har gått opp med én krone. Da er det min skyld, mener de. En kollega av meg ble dratt etter skjorten over disken fordi vi ikke hadde den burgeren han skulle ha. Sånn er det. Men det kommer også kunder som er så hyggelige at vi glemmer alle de mindre koselige opplevelsene her, påpeker hun.

Mon tro hvordan det står til i andre sjikt av servicebransjen? Vi tar en siste stopp i øverste etasje på Kløverhuset. Vel fremme i E.T. Hårstudio spør vi om frisør Hege Aarvik Myhre (21) har noen historier på lager.

– En gang kom det tre fulle gutter inn. Alle hadde lik grilldress og ville ha samme frisyre. Han ene var så full at han ikke oppdaget at jeg klippet ham. Det var egentlig en ganske koselig opplevelse, innrømmer Myhre.

– Kommer det ofte berusede kunder inn?

– Ja, fra tid til annen. Det er jo morsomt, det, de er jo helt harmløse.

Og kunden har jo alltid rett.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE FRA APARTE
SISTE FRA MIDTEN